tilbage
scroll ned

10 påstande om website trends i 2018 3. januar 2018

Nu skriver vi 2018 – men har du styr på det kommende nye års trends indenfor websitedesign og -teknologi?

Website-tendenserne udvikler sig konstant i takt med at brugernes adfærdsmønstre, og idéer om hvad der er nyt, smart og spændende, ændrer sig.

Jeg har derfor spurgt mine kollegaer på kontoret om, hvad de vil 'påstå' bliver det nye i 2018. Så du ved, hvad du skal holde øje med i det kommende år!

#1: Stærke farver og grønne nuancer

Vi tror, at 2018 bliver året, hvor de stærke farver og grønne nuancer vinder frem. De grønne farver har vi allerede set i mode og indretningsbilledet, og disse nuancer vil derfor naturligt blive overført til webdesignet.

De stærke farver vil blive sat sammen med mere dæmpede nuancer, der afbalancerer de stærke og kraftige farver. En tendens vi håber vinder frem efter en periode med meget lyse, mørke og neutrale farver og et væld af blå farver.

De stærke farver vil blive implementeret i hele webdesignet, både logo, knapper og øvrige elementer.

#2: Bokse - iøjnefaldende og CTA skabende

Vi ser lige nu en stigende tendens til brug af bokse i webdesignet. Det er en tendens som vil fortsætte ind i det nye år. Boksene skaber fokus omkring call-to-action elementerne, og er iøjnefaldende for brugerne. Boksene giver efter vores mening et æstetisk udtryk, og ser godt ud i webdesignet.

#3: Ud med 'burger' ind med 'tab'-menu

Tidligere har burger-menuen (de tre steger over hinanden) været meget populært, da vi som brugere oftere og oftere tilgår nettet via mobil eller tablet. Burger-menuen gør det nemlig nemmere, at vise flere kategorisider på mindre skærme. 

Men i 2018 tror vi, at man - i første omgang primært i apps - vil gå over til tab-menuen, som vi bl.a. ser det på Facebook appen.  

Tab-menuen er små ikoner i toppen eller bunden af skærmen, der gør det muligt at skifte rundt mellem forskellige kategorisider. Dette er ofte en meget intuitiv og nem måde at navigere rundt på. 

#4: Animationer - så du bliver husket

Brugen af animationer på websites er ligeledes en tendens, der vil forsætte ind i 2018, da det er en god måde at fange brugernes opmærksomhed på, og er med til at skabe liv og stemning på sitet.  

Animationer kan også bruges til at vise, hvordan specifikke funktioner virker, eller hvordan en bestemt handling skal udføres.  

Videoer bruges dog også i stigende grad, specielt i markedsførings-regi – i og med at det er blevet meget nemmere at indsætte embeded-videoer via YouTube og Vimeo. På den måde undgår du lange loading tider på sitet, som tidligere har været et problem med videoer.  

Både videoer og animationer kan være med til, at gøre dit website mere personligt, og medvirke til, at dine besøgende husker dig og dit site.  

#5: Mere brug af            whitespace

Okay, det er ikke helt sådan det skal bruges.

Men whitespace er ikke bare en tendens i 2018 - det er et designprincip, som vi anbefaler i vores designforslag. Det skyldes, at det ud over at have et æstetisk udtryk, også har en stor indflydelse på, hvordan vores hjerner behandler og konsumer websitet.

For meget information, og visuel data på en forholdsvis lille skærm, kan give kognitiv træthed, og gøre at vores hjerner har svært ved, at absorbere/opfange noget overhovedet.

Helt konkret er whitespace - på dansk "hvide områder" - de hvide/tomme afsnit der er mellem de enkelte visuelle/tekst afsnit. De giver brugerne visuelle pauser, når de behandler og læser websitet.

#6: Sikkerhed sikkerhed sikkerhed

En ting vi både håber og tror, der vil blive sat fokus på i 2018 er website sikkerhed.

Udover at det skaber tryghed for dig selv, er det også med til at skabe tryghed for brugerne og dermed øge chancen for, at brugerne ligger deres ordre hos netop dig.

Men derudover er sikkerhed også relevant for jeres søgeresultat på Google.

Det er dog vigtigt at sige, at Google har opstillet en liste med 200 parametre for søgemaskineoptimering, hvor SSL-sikkerhed kun er en af dem. Men det gør det ikke mindre vigtigt – for siden begyndelsen af oktober 2017 er Google begyndt at vise en advarsel i Chrome-browseren, hvis websitet ikke er sikkert.

Læs mere om SLL-certifikat her.

#7: Intelligente websites med easy action til B2B-virksomheder

I 2018 tror vi, at vi vil se flere intelligente webshops med easy action til produkterne.

'Easy action' er en funktion, der især er relevant for B2B kunder, der lægger store og/eller ofte ens ordrer, som fx restauranten, der jævnligt bestiller vin hjem. En favoritliste, der viser hvad kunde sidst bestilte, som vil gøre kundens købsproces hurtigere og mere enkel.

Intelligente websites handler også om at præsentere kunden for komplementerende produkter. Når en virksomhed fx bestiller skriveborde, har de formentlig også brug for kontorstole og andre kontorartikler.

Hjælp kunde med at finde de produkter, de formentlig alligevel vil søge på efterfølgende (eller ikke ved de mangler), ved at vise dem med det samme.

Fjern desuden unødvendig markedsføring over for eksisterende B2B-kunder – de ved som oftest hvad de vil have og anmassende marketing kan i værste fald skræmme dem væk.

#8: Fokus på mer' salg til B2C markedet

I forlængelse af overstående påstand, tror vi, at der vil komme øget fokus på mersalg til privatforbrugerne.

Når du har overtalt en forbruger til at foretage et køb, hvorfor så ikke prøve at overtale ham/hende til at putte endnu mere i indkøbskurven - nu når de jo er i gang?

I 2018 vil vi se flere webshops, der præsenterer relaterede produkter til brugerne.

Når iPhonen er lagt i kurven, vil det fx være oplagt at præsentere brugeren for et cover, panserglas, rejseadapter mv.

#9: Chatbots og kunstig intelligens

Måske er du ikke klar over det, men du har helt sikkert haft kontakt med en chatbot – enten i form af Apples Siri, Amazons Alexa, Facebook eller en chatfunktion på et website.

Men hvad er det egentlig en chatbot er for noget?
En chatbot er et computerprogram, du kan kommunikere med, enten via lyd eller tekst. Deres formål er typisk at hjælpe brugeren med et bestemt gøremål, fx at svare på spørgsmål, finde bestemt information, tænde fjernsynet og lign.

Chatbots simulerer menneskelig adfærd på skrift eller tale og kan på den måde erstatte dele (og måske på sigt hele) af den menneskelige support i virksomhedernes serviceafdeling.

TopDanmark er et eksempel på en dansk virksomhed, der har udviklet deres egen chatbot, der hjælper brugerne med at svare på rejseforsikringsspørgsmål.

Men efter Facebook i 2016 lancerede deres mulighed for at bruge chatbots i Messenger her interessen og antallet af chatbots været stødt stigende og et år efter lanceringen var der på verdensplan 100.000 chatbots.

Endnu en tendens vi vil holde ekstra godt øje med i det nye år.

#10: begrebet IoT (Internet of Things)

Nu er det ikke nok, at vi som individer kan kommunikere med hinanden på tværs af landegrænser. Nu skal og kan alverdens "ting" også kommunikere med hinanden, med det formål et gøre vores og virksomhedernes liv lettere.

IoT er egentlig ikke et nyt begreb – det blev rigtig moderne at tale om i 2013 – men nu er det ikke længere en fremtidssnak, men en reel teknologi, der kan og bør anvendes.

Kort fortalt handler IoT om, at forskellige enheder udstyres med censor(er), der opsamler information og udveksler denne med hinanden.

Fremgangen skyldes bl.a. stigningen i internet opkoblede produkter og applikationer, der fx indsamler information om din søvn, golfskud, malkekoen mv.

Malkekoen tænker du? Men ja, i Holland er de i gang med et projekt hvor malkekøer udstyres med censorer, der sender notifikationer til landmandens mobil, hvis koen har ondt i maven, skal kælve, har brug for medicin eller lign.

Dette gør ikke bare vores liv lettere, men åbner også for nye forretnings og service-muligheder.

Derfor vil vi i 2018 holde ekstra godt øje med dette begreb!