8 website trends for 2019 af Cathrine Tavs d. 9 august 2019

2019 fortalt som webdesign

2019 er sidste kapitel af et årti hvor internettet og ikke mindst mobilen har fået stor indflydelse på vores hverdag. Det er også årtiet hvor vi er blevet introduceret for AR, VR, AI, UX og mange andre forkortelser. Men inden vi begiver os ud i en større analyse af dette årti, vil vi tage et kig på de største trends inden for webdesign 2019.

Læs med, og få inspiration til dit næste webprojekt

#1: Seriffer på skærmen

Ingen regler uden undtagelser. Det er også tilfældet ved valget af fonter til web i 2019. Den velkendte regel om, at fonter med seriffer kun er til print, ser nemlig ud til at blive fortid. 
For selvom den læsevenlige sans-serif font stadig er the-go-to i lange afsnit, begynder flere og flere brands, at anvende fonter med seriffer i andre dele af deres design, såsom headers og logoer. 

Seriffer blev i sin tid designet til at være dekorative og netop derfor, kan de være perfekte til, at give dit design kant og udtryk. 

Og selvom serifferne ofte associeres med fortiden, er de faktisk nemmere at adoptere end du måske tror. Ta' bl.a. det muntre brand Mailchimp, der gør brug af bløde seriffer, og mediet Medium, der bruger bold og serif i deres design.

Mailchimp
Medium
Reform Collective
Rose & Van Geluwe

#2: Naturlige, organiske former

Webdesigns har længe været præget af et geometrisk udtryk med skarpe hjørner, men nu ser det ud til, at der i 2019 vil være et større fokus på designs med mere naturlige former og bløde linjer.

De mere organiske linjer giver et mere naturligt og mindre symmetrisk look, der kan give designet dybde og få websitets vigtigste elementer til at træde frem på en ny måde.  

I år skal der altså tænkes i ’landskabskurver’ som bakker, træer og skyer og målet er, at designet skal føles naturligt og levende ved at give en illusion af bevægelse.

Baby talks for dads, IOTA og Mawla er eksempler på websites der gør brug af de mere bløde linjer. 

H&M foundation
IOAT
Mawla

#3: Micro interactions

Vi har nævnt dem i flere blogpost, men vi kommer ikke uden om dem. Micro interactions er kommet for at blive – i hvert fald i 2019. 

Micro interactions er med til at gøre designet mere levende og brugeroplevelsen bedre. De små interactions er med til at gøre det nemmere for brugeren at interagere med sitet og giver samtidig brugerne øjeblikkelig feedback.  

Hover, scrolling, data input, animationer, system status, tutorials, call to action og knapper generelt, er eksempler på steder hvor vi ser og vil komme til at se flere micro interactions.

Femme & Fierce er et hollandsk modebrand der i høj grad gør brug af micro interaction i deres webshop! Et andet interessant eksempel er KLM's "50 grunde til at rejse"-website. Disse websites er et besøg værd.

Femme & Fierce
KLM

#4: Flere chatbots

Chatbots er en tendens der længe har været up-and-comming, og vi nævnte da også i sidste års blogindlæg ’website trends 2018,’ at de var værd at holde øje med. Men i 2019 ser de virkelig ud til at rykke ind i spotlightet og blive en mere integreret del af vores hverdag. 

Det skyldes formentlig de sidste par års voldsomme udvikling inden for AI og machine learning, der gør chatsbots mere intelligente og mere effektive. 

Vi tror, at vi vil se flere og flere chatsbots dukke op på websites med et højt niveau af customisation.

Virksomheder der allerede gør brug af chatbots på deres website er Uno-X, Hostmaster og Industriens Pension. Dertil kommer de mange virksomheder der anvender chatbots over Facebooks Messenger. 

Uno-X
Hostmaster
Industriens pension

#5: Endnu mere video content

Du behøver helt sikkert ikke en video til at forklare dig hvad video-content er og at det som sådan ikke er noget nyt. Når vi alligevel vælger at nævne video-content som en 2019-trend, skyldes det, at videoer er gode til at fange brugernes opmærksomhed, samt on-the-go-brugerne der ikke har tid, til at scanne gennem lange forklarende tekster.

De skridt Google har taget mod at mixe tekster og videoer i deres søgeresultater, vidner også om vigtigheden af at inddrage videoer i webdesignet.

Virksomheder der allerede gør brug af videoer i deres design er SGM Light og National Geographic. 

SGM Light
National Geographic

#6: Minimalistisk design

En af de mest klassiske og tidløse website trends må siges at være minimalismen, der også er blevet en æstetisk go-to og spås til fortsat at dominere det digitale landskab i 2019. 

Den minimalistiske filosofi fokuserer på ideen om, at websitet skal designes ud fra indhold og budskab. Indholdet skal være så begrænset at brugerne let kan identificere deres mål og navigere videre derfra. Jo færre elementer, jo mindre behøver brugerne at tage stilling til.

Den danske Hi-Fi producent Libratone og den franske virksomhed JYBH må siges at være gode eksempler på et minimalistisk design.

Libratone
JYBH

#7: Tommelfinger-venlig navigation

Som vi kan se i DIBS e-handelsrapport stiger brugen af mobilen til online shopping fortsat. Og mobil browsing har efterhånden også overtaget det at browse på desktop. Det sætter derfor i større grad krav til et design der er tommelfinger-venligt. 

Vi spår derfor, at vi i 2019 vil se nye placeringer af burger- og tap-menuen, og en generel nytænkning af burgermenuen.

#8: Broken grid og overlappende design

Grid-design, er design der gør brug af imaginær horisontale og vertikale linjer, til at placere elementerne på skærmen. Ved broken grids og asymmetrisk webdesign er elementerne skubbet rundt og følger ikke længere de lige linjer. Det ses bl.a. med eksemplet Studio Revele

I forlængelse af det, kan brugen af overlappende elementer også bringe en visuel interesse til specifikke typer af content på websitet, som det kan ses med MAD Studio og Hers

Begge teknikker er gode til, at få designet til at skille sig ud og skabe opmærksomhed. Dog skal designet omhyggeligt overvejes, da det kan være svært at få det ønsket design til at fungere på tværs af enheder og skærmstørrelser. 

Tendenserne er ikke fuldstændige nye, men vi tror, vi vil komme til at se endnu mere til dem i 2019.

Studio Revele
MAD Studio
Hers