tilbage
scroll ned

Black Friday!
Vi giver 5 gode råd til din webshop 23. oktober 2018 af Cathrine Tavs

Black Friday er lige om hjørnet og som endnu engang forventes at slå omsætningsrekorder.

Er du og din webshop klar til den trafik det gerne skulle medføre? Hvis ikke så læs med her, hvor du får 5 gode råd med på vejen.

 

#1 - Gi’ Black Friday sin egen landingspage

Hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg anbefale dig, at oprette en landingsside til Black Friday.

Mange brugere søger nemlig på ”dit virksomhedsnavn” efterfulgt af ”Black Friday”.

Med en SEO-optimeret Black Friday landingsside, vil du med stor sandsynlighed kunne dirigere brugerne direkte ind på dit website.

Herinde kan du styre oplevelsen og giver brugerne et overblik over alle de gode tilbud og rabatter du har, på en nem og overskuelig måde.

Du kan med fordel launche denne landingsside et par uger før selve dagen, så brugerne ved at den eksisterer.

 

Hvis du ikke vil afsløre alle dine tilbud, kan du bruge siden til fx:

  • Blogindlæg med gaveinspiration
  • Nedtællingsur
  • Sign up til nyhedsbrev.

 

Sørg for at din webshop gør brugerne opmærksomme på, at det snart er Black Friday med:

  • Pop-ups
  • Forsidebanner
  • Kampagner på Facebook

 

Det er besparelsenm der er det vigtigste for køberne denne dag:
  • Fremhæv de nedsatte priser
  • Vis besparelsen tydeligt
  • Brug gode kontrastfarver

#2 - Tyvstart og forlæng salget

I år starter Amazon.com allerede deres tilbud 2 uger før selve Black Friday.

Okay…jeg ved godt, at de har et kæmpe sortiment, men hvorfor skulle du ikke også kunne starte et par dage før med opvarmnings-tilbud?

Og hvorfor allerede stoppe fredag d. 24. nov. kl 00:00? Det hele er sat op og kører. Hvorfor ikke udnytte at priserne på annoncerne allerede falder om lørdagen?

Det er faktisk så ”normalt” at fortsætte tilbuddene, at den efterfølgende mandag har fået navnet ”Cyber Monday”. Et marketingsforsøg (ja, hvem skulle ellers have opfundet det?...) på at holde forbrugerne til ilden og for fortsætte købsstrømmen.

 

Google trends viser at brugerne søger efter Black Friday-tilbud allerede i oktober.


Vil du høre mere? Jeg kan fortælle dig om mulighederne

Anders Ebdrup
CEO / Solution Architect

#3 - Og hvad så med de sociale medier?

Vi kommer ikke udenom, at Facebook er en af de vigtigste markedsføringskanaler og det gælder også på Black Friday.

Sidste år blev det meget populært, at dele rabatterne med venner og familie via de sociale medier. Der findes forskellige værktøjer der gør dette muligt.

Hvis du vil have lidt ekstra ud af denne share funktion, kan du oprette time-for-time-tilbud, der sikrer nyt indhold til de sociale medier hele dagen.

 

Opret en begivenheder på Facebook, hvor brugerne kan hente praktiske oplysninger

  • Specielle fordele denne dag (fri fragt, gave indpakning, mv.)
  • Praktisk information (leveringtid, returnering, fragtpris mv.)
  • Tid og sted (relevant ved fysisk butik)

 

Opdater dine sociale medieprofiler, så de udstråler, at du er med på tilbudsbølgen med gode rabatter

  • Skift dit coverbillede på Facebook til et Black Friday-billede.
  • Lav visuelle opsalg med produktbilleder

#4 - Annoncer, for det gør konkurrenterne!

Det er en populær dag, at annoncere på og derfor også en dyr dag at annoncere. Ikke desto mindre, kan det være fordelagtigt at anvende kanaler som Google Adwords, Facebook annoncering, affiliate marketing eller influencer markedet.

Uanset hvad du vælger, er det vigtigt du har styr på dataen og budgetterne, så det hele ikke løber løbsk.

Når det er sagt, så husk at justere budgettet, så det passer til den øgede interesse. Det kan også være en god ide at starte annonceringen dagen før, så de kan nå at blive godkendt af bl.a. Facebooks annoncesystem.

 

Pas på annoncen ikke løber løbsk


Husk også at holde øje med de betalte annoncer på selve dagen. Preformer de ikke som de skal? Hvis ikke, så sluk dem eller skift dem ud, så du får mest ud af pengene og ikke mindst de kostbare timer.

#5 - Planning is everything

Der er mange ting der skal forberedes op til Black Friday og det er derfor en god ide at starte i god tid.

Husk serverplads!
Den enorme mængde trafik kan lægge pres på din server og det er derfor en god ide, at sikre der er nok serverplads til, at håndtere al den trafik, du gerne skulle få ind på dit site. Læg evt. en nødplan for hvad du gør, hvis serveren mod forventning skulle blive langsom. Vi kan hjælpe dig, hvis du skulle være i tvivl om, hvad man kan gøre.

Sørg også for at dine tilbud og prisstruktur er testet, så du undgår at dine produkter bliver solgt til forkerte priser.

Husk gerne back-up-tilbud, hvis nogle af produkterne bliver udsolgt. Det kan fx være en Pop-up der foreslår relaterede tilbud eller et sign-up til bestilling af produktet, når det er på lager igen.

 

Vær klar til at yde kundeservice på dagen

Selvom alt er sat op og kører derud af, kan du desværre ikke læne dig tilbage og nyde pengene rulle ind.

På selve dagen er det vigtigt, at du er klar ved telefonen og tasterne til at yde kundeservice, fjerne udsolgte produkter, opdatere de sociale medier, kigge på konkurrenternes priser – kører de priskrig, så genovervej din strategi – holde øje med de betalte annoncer og websitet generelt.

Nu skulle du gerne være klar til at slå rekorderne fra sidste års Black Friday.

Jeg og resten af SMARTPAGE ønsker dig al mulig held og lykke med salget! Og husk, at vi kan hjælpe dig med din webshop, hvis du har brug for hjælp.
 


 

Nyt projekt?
Skriv og lad os komme i gang!