7 PIM best-practices

Læs hvordan du styrker din ecommerce strategi

PIM påvirker din ecommerce strategi

Pandemien har accelereret omstillingen til digital handel og kontakt med kunder, og set i det lys er meget forandret i 2020.

Topprioriteterne indenfor ecommerce er dog fortsat de samme:

  Øg brugeroplevelsen

  Reducér omkostningerne

  Øg indtægten

 

Brugerne bliver fortsat dygtigere, og deres forventninger større.

En fejlleverance til en kunde, som skyldes mangelfulde eller forkerte produktoplysninger på f.eks. en t-shirt, er generelt grund til dårlig omtale og fald i salget.

Men en fejlleverance til en underleverandør, som skyldes mangelfulde eller forkerte produktoplysninger på f.eks. installationsrør, kan forsinke et helt byggeprojekt, og i værste fald få det til at slå helt fejl.

Kvaliteten af produktdata er derfor helt essentiel for din ecommerce strategi uanset, om du har en B2C eller B2B shop.

7 PIM best-practices

Fordelen ved at håndtere dine produktdata ét samlet sted, f.eks. i et PIM-system til alle kanaler (digitale og ikke-digitale), er at det styrker din ecommerce strategi væsentligt.

Et PIM-system integrerer ikke blot med salgskanaler som websites, markedspladser og kataloger, men også live med ERP. PIM-systemet håndterer komplekse produktstrukturer, hvor information f.eks. kan arves og sammensættes automatisk.

1. Brug kunderejser til at identificere dine mest kritiske informationsmangler og muligheder, og øg på den måde dine produktinformationers modenhed


2. Mål på dine produktinformationers fuldstændighed og kvalitet


3. Fokusér på dine mest vigtige/tilgængelige kanaler på den korte bane


4. Brug syndikering


5. Udnyt analyseredskaber til at lukke huller i dit indhold


6. Styrk dine medarbejdere med PIM-værktøjer, der er intuitive at bruge


7. Opsæt automatisering, hvor det er muligt

Er din webshop ikke gearet til at kunne anvende stærk kundeautentifikation, risikerer du at betalinger afvises

Vil du høre mere om hvad vi kan gøre for dig? Jeg kan fortælle dig om mulighederne

Christian Thoft
Digital Business Consultant