Derfor handler jeg ikke i din webshop

af Mikkel Belchuke, februar 2020

Mange tror det er let at have en webshop

– men det er det slet ikke!

Der er nemlig utrolig mange måder hvorpå, du kan skræmme kunderne væk. Og desværre er der alt for mange webshops der – bevidst eller ubevidst – gør det.

Her får du 8 grunde til, at kunderne ikke handler hos dig og dermed også 8 gode råd til hvordan, du undgår at skræmme kunderne væk.

"Som webudvikler og flittig webshopper oplever jeg alt for ofte webshops der virker så uprofessionelle og usikre, at jeg umuligt kan være den eneste der aldrig vil gennemføre en ordre hos dem." 

Mikkel Belchuke

#1: Din webshop ser uprofessionel ud

Inden du kaster dig ud i at oprette en webshop, skal du overveje om du vil ofre det, det kræver. For det er som sagt ikke let at have en webshop. Det kræver tid og engagement.

Og hvis du vil overbevise dine kunder om, at de skal købe dine produkter, så skal din webshop se professionel ud. Du bør ikke lancere et site der kun er 80 % færdigt. Hvis det kun er 80 % færdigt, er det jo ikke rigtig færdigt, og vil derfor sjældent se særlig professionelt ud.

En webshop har desuden den ulempe, at man ikke kan røre ved det specifikke produkt. Det er derfor vigtigt, at produkterne er præsenteret på en måde, der giver de besøgende de nødvendige oplysninger og dermed lyst til at købe produktet.

Et website der ser uprofessionelt ud, får desuden de besøgende til at tvivle på sikkerheden, hvilket har stor betydning for hvorvidt købet gennemføres.

"Jeg gider ikke se på produktbilleder, der ligner noget, jeg kunne have fundet på den blå avis!"

#2: Ingen SLL-certifikat

Alle webshops der håndterer personlige oplysninger bør have et SLL-certifikat. Et SSL-certifikat er med til at etablere en sikker forbindelse mellem web-serveren og browseren. Dermed bliver det langt sværere for cyberkriminelle at opnsappe personlige informationer. 

"Jeg handler konsekvent kun ved websites der er SSL-certificeret. Det gør jeg fordi jeg her ved, at mine private oplysninger bliver beskyttet."

#3: Du afsender først ordren i morgen

I følge FDIH tilbyder knap hver fjerde webshop levering samme dag som bestillingen er foretaget. Og generelt anses ekspreslevering som en væsentlig konkurrenceparameter. 

Har du kun har mulighed for at afsende varer samme dag, hvis de er bestilt inden f.eks. klokken 12:00, er dette blandt de besøgende helt forståeligt. Du skal blot gøre de besøgende opmærksom på dette. Det kan f.eks. gøres ved hjælp af en timer der tæller ned til det fastsatte tidspunkt. Det vil desuden også motiverer de besøgende til at få ordren gennemført.

"For mig er det enormt vigtigt at produktet afsendes sammen dag, som jeg foretager bestillingen.For er det ikke netop meningen med webshops? At det skal være hurtigt og nemt? Ellers kunne jeg jo lige så godt gå ned i en fysisk butik."

#4: Jeg kan ikke komme i kontakt med dig

En fysisk butik kan ikke holde døgnåbent, men det kan din webshop. Og det forventer forventer brugerne derfor også at den gør.

De besøgende skal derfor kunne komme i kontakt med dig, hvis ikke døgnet rundt, så som minimum i dagtimerne og meget gerne ud over de fysisk butikkers åbningstider.

Har din kundeservice kun åbent mellem kl. 10:00 og 16:00 er det jo ikke særlig serviceminded, da det sjældent er i dette tidsrum ordrene lægges.

Find derfor ud af, hvornår på døgnet sælger du mest. Er det mellem kl. 20:00 og 22:00 – så bør kundeservice også have åbent i dette tidsrum.

Overvejer du at investere i en chatbot, skal du være villig til at investere de nødvendige ressourcer i, at udvikle en chatbot der kan svare på både potentielle og nuværende kunders spørgsmål.

#5: Din webshop er langsom

Din forside bør ikke fylde mere end 1 MB, da det er de færreste brugere der gider vente på at din webshop loader. Så forlader de sitet og lægger i stedet ordren hos din konkurrent.

Overvej derfor anvendelsen af videoer på forsiden, der automatisk afspilles, og anvend i stedet billeder i en ordentlig kvalitet. 

Forsiden er dit første møde med kunderne – så overvej hvilket indtryk de skal have af dig og din webshop.

 

#6: Du anvender dårlige algoritmer

De algoritmer, der skal finde relaterede produkter, er ofte ikke særlig gode. 

For relaterede produkter er en god ide! Uden tvivl – men kun så længe det reelt er relaterede produkter der vises. 

Hvis jeg køber en tennisketsjer, vil jeg gerne se den taske der passer til netop denne ketsjer og det greb der giver den bedste komfort. Men du skal ikke vise mig ligegyldige produkter såsom sokker! Ja tak, måske er det tennissokker, men dem har jeg 30 par af derhjemme?! 

 

#7: Din webshop er fyldt med popup reklamer

Jeg bliver træt….  
Popup-reklamer er forstyrrende og jeg gider faktisk ikke konstant skulle lukke dem. Så stop det! 

Generelt hader jeg bare reklamer og prøver at adblocke alt hvad jeg kan. 

Derfor, vil du promovere dine produkter (hvilket jeg desuden mener du skal) skal du gøre det, uden jeg opdager det. 

#8: Du tror jeg er klog

Mange webshops forstår ikke at brugerne er dumme. Det lyder måske lidt hårdt, men sandt (og jeg er ingen undtagelse)

Alt for mange webshops er udviklet uden at have brugeren i mente. 

Det betyder at webshoppen er svær at navigere rundt i og ikke særlig gennemskuelig for brugeren. Men det er jo brugeren der skal købe dine produkter? Så du er nødt til, at udvikle en webshop der er intuitiv og tilpasset lige netop din målgruppe. 

Derfor! Test dit site og brug tid på at gøre det ordentligt. 

Lad være med at opsætte ligegyldige spørgeskemaer. Ring, skriv eller inviter nogle af dine kunder ind til et interview/brugerundersøgelse. Spørg ind til deres oplevelse med oprigtig interesse. Hvis de synes det er besværligt at finde indkøbskurven, så er der helt sikkert også andre der oplever samme problem. 

Allerede efter 5 interviews, vil der danne sig et mønster og du behøver derfor ikke foretage mere end 5-7 brugerundersøgelser.