tilbage
scroll ned

8 grunde til jeg IKKE handler i din webshop 8. marts 2018 af Mikkel Belchuke

Mange tror det er let at have en webshop – men det er det slet ikke!

Der er nemlig utrolig mange måder, du kan skræmme kunderne væk på.  Og desværre er der alt for mange webshops der – bevidst eller ubevidst – gør det.

Som webudvikler og flittig web-shopper oplever jeg alt for ofte webshops der virker så uprofessionelle og usikre, at jeg umuligt kan være den eneste der aldrig vil gennemføre en ordre hos dem.

Men hvis du helst vil, at kunderne ikke handler hos dig – så skal du blot følge disse 8 ”råd”.
Jeg kunne nemlig aldrig finde på at handle hos dig hvis…

8 grunde til jeg ikke handler hos dig

#1: Din webshop ser uprofessionel ud

Inden du kaster dig ud i at oprette en webshop, skal du overveje om du vil ofre det, det kræver? For det er, som sagt, ikke let at have en webshop! Det kræver tid og engagement.

Og hvis du vil overbevise mig om, at jeg skal købe dine produkter, så skal din webshop se professionel ud.

Du skal derfor ikke lancere et site der kun er 80 % færdigt. Nej – hvis det kun er 80 % færdigt, er det jo ikke rigtig færdigt?

Jeg gider heller ikke se på produktbilleder, der ligner noget, jeg kunne have fundet på den blå avis!
En webshop har den ulempe, at man ikke kan røre det specifikke produkt, derfor er det vigtigt, at den er præsenteret på en måde, så jeg får lyst til at købe det alligevel.

Et website der ser uprofessionelt ud, får mig desuden til at tvivle på sikkerheden….

#2: Din webshop er IKKE SLL-certificeret

Jeg handler konsekvent kun ved websites der er SSL-certificeret.

Det gør jeg fordi jeg her ved, at mine private oplysninger bliver beskyttet. Et SSL-certifikat er nemlig med til at etablere en sikker forbindelse mellem web-serveren og browseren.

Læs blogindlægget: Google markerer sider som ”ikke-sikker”

Tilbyder dit website kun betaling via bankoverførsler, skal du heller ikke regne med, at jeg havner i dit kundekartotek.  

#3: Du afsender først ordren i morgen

For mig er det enormt vigtigt at produktet afsendes sammen dag, som jeg bestiller den.

For er det ikke netop meningen med webshops? At det skal være hurtigt og nemt? Ellers kunne jeg jo lige så godt gå ned i en fysisk butik…

Hvis du kun kan afsende produkter samme dag, der er bestilt inden kl. 16:00 – så er det også helt OK! Bare du gør mig opmærksom på det.
Vis mig en timer der tæller ned – ”hvis du bestiller inden kl. 16:00 sender vi varen i dag.” Det motiverer mig også til at få ordren gennemført.

3-4 dages levering (eller længere) kan jeg ikke bruge til noget. Så finder jeg et andet sted at bestille produktet.

#4: Jeg kan ikke komme i kontakt med dig

En fysisk butik kan ikke holde døgnåbent, men det kan din webshop. Og det forventer jeg også at den gør.

Derfor vil jeg have mulighed for at kunne komme i kontakt med dig - hvis ikke døgnet rundt, så som minimum i dagtimerne og meget gerne ud over de fysiskbutikkers åbningstider. 

Har din kundeservice kun åbent mellem kl. 10:00 og 16:00 er det jo ikke særlig serviceminded – det er sjældent i det tidsrum jeg shopper på nettet – der er jeg jo på arbejde… 

Hvornår på døgnet sælger du mest? Er det mellem kl. 20:00 og 22:00 – så skal kundeservice også have åbent i dette tidsrum. 

Din chatfunktion må for min skyld gerne bestå af en chatbot – fx om natten – så længe den kan svare på mine spørgsmål. 
Så vil du have en chatbot, så skal du også være villig til at investere de nødvendige ressourcer i, at udvikle én der kan svare på alle mine spørgsmål.

#5: Din webshop er langsom

Din forside skal ikke fylde mere end 1 MB – jeg gider nemlig ikke vente på at din webshop loader. Så forlader jeg sitet og finder et alternativt. 

Derfor skal du efter min mening droppe videoer, der automatisk afspilles, på forsiden og i stedet anvende billeder i en ordentlig kvalitet. 

Læs blogindlægget: Sådan undgår du lang loadtid

Det første billede jeg møder, må heller ikke være et billede du har købt eller fundet på Google. Det er en oplagt mulighed for at promovere dine produkter og ’best sellings.’ 

Forsiden er dit første møde med kunderne – så overvej hvilket indtryk de skal have af dig og din webshop. 

#6: Du anvender dårlige algoritmer

De algoritmer, der skal finde relaterede produkter, er ofte ikke særlig gode. 

For relaterede produkter er en god ide! Uden tvivl – men kun så længe det reelt er relaterede produkter der vises. 

Hvis jeg køber en tennisketsjer, vil jeg gerne se den taske der passer til netop denne ketsjer og det greb der giver den bedste komfort. Men du skal ikke vise mig ligegyldige produkter såsom sokker! Ja tak, måske er det tennissokker, men dem har jeg 30 par af derhjemme?! 

#7: Din webshop er fyldt med popup reklamer

Jeg bliver træt….  
Popup-reklamer er forstyrrende og jeg gider faktisk ikke konstant skulle lukke dem. Så stop det! 

Generelt hader jeg bare reklamer og prøver at adblocke alt hvad jeg kan. 

Derfor, vil du promovere dine produkter (hvilket jeg desuden mener du skal) skal du gøre det, uden jeg opdager det. 

#8: Du tror jeg er klog

Mange webshops forstår ikke at brugerne er dumme. Det lyder måske lidt hårdt, men sandt (og jeg er ingen undtagelse)

Alt for mange webshops er udviklet uden at have brugeren i mente. 

Det betyder at webshoppen er svær at navigere rundt i og ikke særlig gennemskuelig for brugeren. Men det er jo brugeren der skal købe dine produkter? Så du er nødt til, at udvikle en webshop der er intuitiv og tilpasset lige netop din målgruppe. 

Derfor! Test dit site og brug tid på at gøre det ordentligt. 

Lad være med at opsætte ligegyldige spørgeskemaer. Ring, skriv eller inviter nogle af dine kunder ind til et interview/brugerundersøgelse. Spørg ind til deres oplevelse med oprigtig interesse. Hvis de synes det er besværligt at finde indkøbskurven, så er der helt sikkert også andre der oplever samme problem. 

Allerede efter 5 interviews, vil der danne sig et mønster og du behøver derfor ikke foretage mere end 5-7 brugerundersøgelser.