Amazon
– tag et hurtigt, men fokuseret spring

Hvilke produktinformationer skal være klar?

Amazon flytter sig hele tiden

Bruger man mange ressourcer på at forberede sig, risikerer man at rammerne flytter sig, mens man arbejder. Strategierne og researchen kan hurtigt blive forældede i et felt, der bevæger sig og ændrer sig meget.

Tag et hurtigt, men fokuseret og professionelt spring

Man løber altid en risiko ved at springe direkte ud i Amazon; oprette en konto og lægge et par udvalgte pilot-produkter klar.

Det bedste fundament for den fortsatte og mere løbende planlægning af strategi, forankring og administration kan meget vel ligge i at starte med nogle pilot-produkter. Mht de nødvendige produktinformationer, så er spørgsmålet her først og fremmest operationelt for hvad skal jeg egentlig have klar, for at mine produkter kan sælges på Amazon?

Her er de vigtigste punkter, der skal være styr på: 

  • EAN-nummer eller tilsvarende unikt registreret nummer (UPC, ISBN, ASIN, GTIN, GCID)  
  • Amazon varekategori 
  • Produktnavn 
  • Brand 
  • Producent 
  • Producent varenummer 
  • Billeder  
  • Beskrivelse (hvad løser produktet) 
  • Nøgleord (brug et keyword tool til at finde de mest brugte søgeord på Amazon) 
  • Varianter 

Det er helt oplagt at have informationerne i sit PIM-system, hvor man kan strukturere, opdatere, administrere og integrere produktdata systematisk. 

Kræmmermarked vs markedsplads

Man skal absolut ikke forveksle Amazon eller andre online markedspladser med et kræmmermarked, hvor man vælter mest muligt frem og stiller det lidt nødtørftigt op. Professionelle billeder, nøje udvalgte nøgleord, behovsmålrettede beskrivelser er essentielle faktorer for at opnå salg.

Træd et skridt tilbage

Forberedelse og planlægning er et must – også for at få succes på Amazon.

På baggrund af erfaringerne med pilot-produkterne, udbred nu din strategi for markeder, markedspladser, kanaler og den organisatoriske forankring af opgaverne. Og udfør også et grundigt forarbejde for at forstå vigtige faktorer som

  • Markedspladsen
  • Konkurrenterne
  • Reglerne
  • Mekanismerne på Amazon

Og begynd så til sidst i forberedelsen at fordele ansvar og opgaver i forhold til områder som

  • Logistik
  • Administration
  • Økonomi
  • Håndtering af bestilling og returnering

Amazon er en salgskanal, som så mange andre, og ansvaret ligger derfor hos alle indenfor det kommercielle område, logistik og bogholderi. Og det kræver derfor god forberedelse samt at man har styr på sine interne processer. Planlægningen bør derfor foregå i fortsat iteration med erfaringer gjort på bl.a. pilot-produkterne.

Vil du snakke mere om, hvordan du får planlagt og tilrettelagt jeres Amazon rejse?
Eller hvis du er i tvivl om, hvordan du får styr med dine produktdata i et PIM system,
 så kontakt os.