tilbage
scroll ned

De vigtigste overskrifter fra DIBS e-handelsrapport 2017 af Michael Nørgaard d. 23. Januar 2018

83.800.000.000 kr.

Den er god nok, et så svimlende beløb købte vi danskere online for i 2017. Dermed har vi brugt 19 % flere penge online sammenlignet med 2016. E-handel fortsætter altså med at vækste gevaldigt, men hvad er de vigtigste tendenser for dig og din webshop? Dem får du her.

Hvis du vil læse hele DIBS E-handelsrapport, kan du finde den her.

Vi handler via mobilen

Flere og flere danskere handler på nettet via deres mobil eller tablet. Inden for de sidste 3 måneder har 51 % af danskerne anvendt mobilen i forbindelse med et onlinekøb.

Tendensen er så markant, at du som virksomhed er nødt til at designe dit website herefter og sikre at webshoppen altid er leveringsdygtig på mobileenheder.

Men mens mobilen vælges til, vælger flere tabletten fra. Det skyldes at mobilen de sidste par år er blevet til en minicomputer, du altid har lige ved hånden og at tabletten i flere tilfælde er blevet sekundær.

Fakta

Hvorfor brugte du smartphone eller tablet til dit online køb: 

50 % - nemmeste at bruge på tidspunktet 

40 % - jeg brugte en app til at handle  

26 % - nemmeste måde at købe på 

15 % - jeg åbnede et tilbud via e-mail  

5 % - jeg klikkede på en annonce  

4 % - jeg var i en butik, men købte produktet online i stedet

 

Vi foretrækker at købe gennem apps

Siden 2015 har populariteten for shopping-apps været stigende. I 2017 foretrak halvdelen af de danskere, der handler via en smartphone, at gennemføre købet via en app.

Lykkes det din virksomhed at lave en velfungerende app, er der altså et stort potentiale for at du ramme kundernes behov.

Udviklingen af en app kan dog være både dyr og kompliceret. Derfor er det for mindre virksomheder ofte en bedre løsning at gøre webshoppen så mobilvenlig som muligt.

Nye betalingsmetoder vinder frem

Næsten tre fjerdedele af danskerne peger fortsat på betalingskortet som deres foretrukne betalingsmetode på nettet. Men kortets dominans er faldende, da en ny spiller er kommet på markedet – nemlig MobilePay. MobilePay er det næststørste betalingsmiddel og populariteten er stigende.

I 2017 foretrak 24 % af forbrugerne at betale med MobilePay.

Grunden til at kortet fortsat har den største andel skyldes bl.a. at MobilePay stadig opfattes som den mindst sikreste betalingsform.

Fakta

Foretrukne betalingsmetode totalt  

74 % kort 

9 % MobilePay 

9 % Paypal  
 

Foretrukne betalingsmetode på mobil: 

57 % kort 

24 % MobilePay 

8 % Paypal 

Snart slut med den klassiske pung - dankort på mobilen

I foråret 2017 kom det fysiske dankort for første gang i et digitalt app-format. Betalingen med dankort-appen sker ganske simpelt ved at føre mobilen hen til den trådløse dankortterminal, hvorefter købet registreres. Ligesom du kender det ved kontaktløse dankort, kræver køb på mere end 200 kr. brug af pinkode (350 kr. fra d. 1. februar 2018).

Her kan iPhone-brugere dog nøjes med at afgive et fingeraftryk som godkendelse, og betalingen kan tilmed gennemføres via en låst skærm. Nemt, sikkert og hurtigt.

Fremtidsudsigter

# 1: De klassiske fysiske butikker lukker - men nye vinder frem

En af de mest i iøjnefaldende tendenser vi ser, hvis vi skæver mod USA, ifølge Patrik Müller, E-handelsekspert hos DIBS Payment Service, er lukningen af fysiske butikker.

Prognoserne viser at op mod 9.000 fysiske butikker i USA må dreje nøglen om inden for det kommende år. Og inden for de næste 7 år vil en fjerdedel af alle amerikanske shopping malls være lukket.

Interessant nok, er en ny type fysisk butik ved at vinde frem. Dog ikke i samme tempo som de traditionelle butikker lukker...

Et godt eksempel på sådan en butik er, Amazon, der har lanceret en kæde af fysiske bog forretninger. Forretningerne er indrettet på baggrund af den data Amazon indsamler fra deres onlinesalg.

For eksempel findes der en reol med de mest populære page turners fra Amazons onlinesalg.

De fysiske butikker skal måske nærmere ses som et supplement til e-handlen og ikke den anden vej rundt.

Fakta

Hvorfor afbryder forbrugerne købet: 
 

29 % - usikkerhed omkring betingelserne 

24 % - manglende produkt- og serviceinformation 

21 % tekniske problemer på websitet 

21 % manglende tillid til websitet 

18 % betalingsprocessen fungerede ikke 

18 % - besværligt at indtaste personlig data 

12 % - tilbød ikke den ønskede betalingsform 

7 % - yderligere sikkerhedsforanstaltninger 

6 % - produktet kunne ikke afhentes personligt

 





 


 

Fremtidsudsigter

#2: Læg din ordre via en SMS

En anden amerikansk tendens er muligheden for at købe varer blot ved at sende en SMS til en chatbot. Dette gør virksomheden Staples, der forhandler kontorartikler, bl.a. brug af. I SMS-beskeden kan der stå noget så simpelt som "1.000 blå kuglepenne". Dette registrerer chatbotten og dermed er ordren lagt.
Varerne kan også bestilles via en såkaldt 'smart speaker', hvor forbrugerne indtaler deres ordre.

Fremtidsudsigter

#3: H2H - Human to Human

Tendensen har fået det amerikanske forretningsliv til at tage et nyt begreb i brug: H2H – Human to human.

Uanset om den enkelte person handler på vegne af en virksomhed eller til privat brug, ønsker personen gode og overskuelige processer for e-handelen. Derfor giver det ikke længere mening at differentiere mellem om slutbrugeren er en virksomhed eller en privatperson.

Fremtidsudsigter

#4: Overtager B2C B2B's marked?

Det går især godt for B2C markedet når det drejer sig om innovative betalingsmetoder. B2B-virksomhederne har til gengæld lidt sværere ved at digitalisere deres forretningsgange.

Det er i flere tilfælde nemmere for en digitalt veludviklet B2C-virksomhed at tilfredsstille sine kunders behov, end det er for en analog B2B at foretage en digital transformation.

Konsekvensen ved dette kan blive, at flere B2C-virksomheder begynder at æde sig ind på B2B markedet. I mange tilfælde fungerer de digitale processer lige så godt for handlen med virksomheder, som det gør for handlen med private forbrugere.

Mød forfatteren bag Hiv fat i mig, hvis du vil høre hvad vi kan gøre for din webshop.

Michael Nørgaard
Customer Success Manager