tilbage
scroll ned

E-handel 2018 i tal DIBS E-handelsrapport giver et interessant billede af udviklingen i e-handlen i både Danmark, Sverige, Norge og Finland. I år under overskriften ’E-handlen anno 2018 er gået global.’

Danskernes shoppeglæde stiger

2018 viser en fortsat stigning i danskernes online shoppeglæde på hele 23 % fra 2017. Det betyder, at vi i 2018 har handlet for 133,5 milliarder kroner online. ‘Desværre’ viser danskernes shoppeglæde også en stigning i handlen fra udenlandske webshops, hvorfor der er grund til at følge DIBS råd for e-handel.

Vi har derfor samlet de vigtigste overskrifter, tal og gode råd:

Nederst finder du DIBS 5 gode råd samt link til hele rapporten.

Nye digitale forretningsmodeller vinder frem

Flere  webshops er begyndt at sælge abonnementsløsninger og forbrugerne er vilde med fænomenet, der kun spås at blive større i 2019. 42 % af danskerne har eller har haft et abonnement på TV-streaming og 13 % på madvarer. Men det er ikke kun streamingstjenester og madvarer, der rider på abonnementsbølgen, alt fra skønhedsprodukter til dyrefoder er også med. 

Skal du med på abonnementsbølgen? 

  • 12 % af de danske mænd abonnerer eller har abonneret på skønhedsprodukter 
  • 18 % af de 25-44-årige abonnerer eller har abonneret på madvarer

 

Brugerne tager godt imod de nye betalingsmetoder

Kreditkortet er fortsat danskernes foretrukne betalingsmetode, men MobilePay er i stærk stigning. I 2017 foretrak 9 % af danskerne MobilePay. Det tal er steget til 16 % i 2018 og gør betalingsmetoden til den næststørste.  

Lige efter MobilePay ligger PayPal med 10 %, mens kun 1 % foretrækker ApplePay - der udelukkende anvendes af de 15-24 årige.  

Hvor populær ApplePay vil blive, må tiden vise. På nuværende tidspunkt er appen tilgængelig i 30 lande og har globalt 87 millioner brugere.  

2018 var også året hvor Dankort kom på banen med en Dankort-app, der kan bruges i såvel fysiske som online butikker. 

 

Gem brugernes kortoplysninger

Onlinehandel skal være let. Derfor vil 42 % af forbrugerne gerne være fri for at skulle indtaste deres kortoplysninger når de shopper online. De forventer at webshoppen tilbyder at gemme deres oplysninger.  

Derfor lancerede Nets i 2018 betalingsløsningen Easy, der husker forbrugernes betalings- og leveringsoplysninger.  Dermed slipper tilbagevendende forbrugere for at skulle indtaste kreditkort og adresse-oplysninger. De kan nu betale med ét klik i såvel fysiske som online butikker.

Danskernes udenlandske shoppeglæde stiger

I 2017 faldt handlen på udenlandske webshops for første gang, men denne tendens fortsatte ikke ind i 2018. Hele 49 % har i 2018 handlet fra udenlandske webshops. Fremgangen skyldes især lavere priser og et større udvalg sammenlignet med danske webshops.  

Mændene og de 35-44 årige er den del af befolkningen der er gladest for at shoppe i udenlandske webshops. Forklaringen kan være, at de i højere grad søger specifikke produkter og her er udvalget ofte større på udenlandske webshops.  

25 % af danskerne har det seneste år handlet fra Amazon, Wish eller Zalando.

Forbrugerne handler fra den nærmeste enhed

54 % af danskerne har shoppet online via mobilen. Og den primære årsag er at mobilen var lettest tilgængelig på købstidspunktet.  

Det der har størst betydning for forbrugerne er, at online shopping er nem, hurtig og bekvem. Derfor svarede 26 % af forbrugerne også, at det ganske enkelt var nemmest at shoppe fra mobilen eller tabletten.  

Stigningen i online køb fra mobilen medvirker også til en stigning i køb gennem apps. I 2018 har 38 % af danskerne shoppet gennem en app.  

Generelt ses der en stigning i online shopping via mobilen, mens køb gennem tablets er faldende.

Lidt overraskende viser rapporten også at 6 % af dem som handler via mobilen, svarede at det skyldes de slet ikke har nogen computer. Det er en stigning på 159 % i forhold til 2017. Flere forbrugere er altså gået helt væk fra at have en computer.

 

DIBS tips og gode råd

Ud fra rapporten har DIBS opsat 5 gode råd til hvordan du kan optimere din webshop og gøre livet lidt lettere for dine kunder - for dermed at opnå bedre resultater.  

#1: Mobile first  

Over halvdelen af danskerne handler mobilt. Der stilles derfor højere og højere krav til den enkelte mobile shoppeoplevelse. Det er derfor vigtigt at dit site er mobil optimeret. Dermed sikrer du også, at du blive vist i Googles søgeresultater.  

#2: Gem kundernes kortoplysninger 

Gør livet lidt lettere for dine tilbagevendende kunder ved at gemme deres kortoplysninger, så de hurtigt og nemt kan foretage deres køb. 42 % foretrækker at slippe for at indtaste deres kortoplysninger.  

#3: Vær gennemsigtig 

Tydeliggør for kunderne hvad varens samlede pris er. De må ikke først ved kassen opdage fragtomkostningerne. Den primære årsag til, at forbrugerne afbryder køb, er nemlig, at prisen inkl. levering er for høj.  

#4: Tag kampen op med udlandet 

Det kan være svært at konkurrere med udenlandske webshops på pris og DIBS budskab er derfor, at konkurrere på god kundeservice og kreative produkter. Tilbyd den kundeoplevelse, som kunderne ikke får med i købet når de handler på f.eks. Wish.  

#5: Tænk kreativt, tænk abonnement 

Forbrugerne er vilde med abonnementsordninger og meget tyder på, at fænomenet kun bliver større i fremtiden. Vær kreativ og rid med på abonnementsbølgen.