Er din e-handel forberedt på Brexit?

Her har du tre gode råd til at få styr på situationen


I begyndelsen ventede vi på den dag, Brexit skulle falde på plads. Uagtet om det blev en hård eller blød skilsmisse, var vi klar til at se den nye situation i øjnene. Men den store opbrudsdag blev til en overordentlig langtrukken periode – ja, nærmest en endeløs tilstand – af tumult, uenighed og usammenhængende udmeldinger. Oveni den tumult ramte coronaen, som har øget digitaliseringen markant – og som har fjernet fokus fra Brexit i en periode.

Det efterlader e-handelsvirksomheder, der er afhængige af at eksportere til Storbritannien, lettere desorienterede, hvor det kan være svært at sætte strategisk retning. Vi har derfor samlet tre råd til at rebe sejlene for jeres e-handel for at komme styrket igennem de engelske Brexit-tåger.

Er din e-handel forberedt på Brexit?

#1: Gennemgå systemer og datahåndtering

Kan jeres systemer håndtere toldbehandling, grænsekontrol, nye certifikater, ændrede momsforhold, ændrede juridiske forhold?

Hvad kræver det at opgradere jeres system til nye krav? 

Er jeres datahåndtering gearet til at tilpasse sig det nye landskab, efterhånden som det ændrer sig?

 

Mange spørgsmål melder sig, og hvis du ikke allerede har et laserskarpt overblik over dine dataprocesser og -strukturer, er det et godt tidspunkt at se nærmere på jeres datahåndtering. For lad os begynde med at slå en ting fast: Ingen ved i detaljer, hvad Brexit kommer til at betyde for forretningsgange og it-systemer, men vi ved, at vi alle sammen kommer til at omstille os til nye krav og får brug for særlige tilpasninger, når det gælder handel med Storbritannien. Noget ved vi dog med sikkerhed: Hvis du har overblikket, og du nidkært har struktureret din data, så vil det være mange gange hurtigere og billigere at tilpasse din forretning med smarte automatiseringer, og du vil endda kunne opnå en konkurrencefordel i den tumultariske tid, vi befinder os i, når det gælder handel med Storbritannien.

#2: Styring af produktinformationer

Et af de mest grundlæggende elementer for succes er at skabe gode brugeroplevelser. Og det gælder også, når de handlende sidder på hver deres side af den engelske kanal. Kunderne skal let og tydeligt være i stand til at afkode, hvad gældende regler i Storbritannien og EU har af betydning for moms, told og fragt for netop deres køb. I kan med andre ord tilbyde jeres kunder tryghed i, at de får de korrekte varer til den korrekte pris på tværs af told- og landegrænser. Og det sikrer I bedst muligt ved at have fuldkommen styr på produktinformationerne. Jeres produktbeskrivelser skal være på finsk i Finland og på engelsk i England.


Så langt, så godt. Men der er også en anden type af produktdata, som er yderst relevante i forbindelse med Brexit, og det er certifikater og dokumenteringer af, at standarderne er i overensstemmelse med gældende lovgivning. Alle disse data kan struktureres og styres centralt med et PIM-system (Product Information Management). Med PIM kan du løbende opdatere alle data på udvalgte produktgrupper og udvikle særlige tilpasninger, så jeres systemer imødekommer de krav, I lovmæssigt skal leve op til.

Når alle certifikater for eksempel skal genudstedes fra EU, eller der kommer nye krav til tredjepartscertifikater, så er I med PIM rigtig godt rustet til at håndtere den slags processer, hvor jeres produktdata skal ændres eller beriges, for at I så hurtigt som muligt kan sælge jeres varer til Storbritannien.

#3: Udnyt markedsændringer

Der findes mange stærke, britiske spillere på det europæiske marked for e-handel. Men Brexit kan meget vel gå hen og ændre vilkårene i markedet, så den øgede told på britiske varer gør britiske ehandler væsentligt mindre attraktive for forbrugere i EU. Det vil give en konkurrencefordel til leverandører inden for EU. Vi skal altså ikke stirre os blinde på, hvordan vi kan sælge til Storbritannien. Vi skal også holde øje med de nye muligheder, som opstår i EU i kølvandet på Storbritanniens udmelding. 

Det vil sige, at netop nu kan være det rette tidspunkt at forberede din e-handel til vækst. Vækst i Danmark og i resten af EU. Her er det essentielt at hive klassiske, men effektfulde værktøjer op fra skuffen som eksempelvis Igor Ansoffs vækstmatrice, der på trods af at have rundet de 60 år stadig har sin relevans. Med en grundig markedsanalyse er det muligt at finde dé huller, jeres virksomhed kan dække, og følge op med henholdsvis markedsindtrængning eller produktudvikling for at udnytte de muligheder, der er i markedet. Hér spiller PIM-systemet en rolle, for det gør det muligt hurtigere at realisere jeres Go To Market-strategi. Og netop hurtigheden kan skabe afgørende konkurrencefordele, hvis I er blandt de første, der får greb om den nye konkurrencesituation.

Igor Ansoffs vækstmatrice

Igor Ansoffs vækstmatrice