Test: Er dit website outdated? 19. november 2018 af Cathrine Tavs Andersen

Du driver naturligvis en seriøs og professionel webshop – men er det også det dit website udstråler?

 

7 spørgsmål giver dig svaret

Et forældet website, kan koster dig både kunder og omsætning.
Desværre er der alt for mange webshopejere der ikke prioriterer websitet højt nok, hvilket resulterer i, at kunderne falder fra eller slet ikke finder dig i søgeresultaterne.

Men hvordan ved du om dit website er outdated?
Det kan du få svar på her, hvor jeg har opstillet 7 spørgsmål der afklarer dit behov for et nyt website.

3, 2, 1, sæt i gang!

#1: Er dit website responsive?

Efter Googles indførsel af 'Mobile First Index’ straffes de websites der ikke er mobilvenlig med en lavere placering i Googles resultatliste. Det kan derfor have en mærkbar indvirkning på dit SEO arbejde, hvis dit website ikke er responsivt.

Du kan tjekke antallet af besøgende fra henholdsvis mobil, tablet og desktop via Google Analytics. Dette giver dig en god indikator på hvor vigtig det er, at dit site kan tilpasse sig de mange forskellige skærmstørrelser brugerne anvender.

Er du i tvivl om dit website er responsiv? Så tjek det her.

#2: Er dit website hurtigt om at loade?

Ingen gider vente på, at websitet loader.
Og er dit website langsomt er konkurrenterne kun få klik væk.

Der kan være mange grunde til, at dit website er lang tid om at loade. Måske har du valgt et (for) billigt webhotel, måske er dine billeder store og tunge, måske noget helt 3... 

Du kan tjekke dit websites hastighed med Googles PageSpeed Indsights.

 

#3: Kan du lave tilfredsstillende SEO-optimering?

Du kan ikke sige 'website' uden også at sige SEO. SEO-optimering er en stor del af arbejdet med websites og en afgørende faktor for din placering på Google. 

Derfor er det vigtigt at dit CMS system har de nødvendige funktioner, der gør det muligt at SEO-optimere dit website.

#4: Er dit website brugervenligt?

Er dit website nemt at navigere rundt i? 
Eller minder dit website om en rodebutik, hvor tingene er svære at finde? Så er det stensikkert, at dine besøgende vil forlade dit site inden for få sekunder.

Test dit site.
Det kan være en god ide at undersøge brugervenligheden at dit site. Test evt. websitets brugervenlighed på en ven, et familiemedlem eller endnu bedre; en kunde.

Stil nogle scenarier op - fx ’du vil gerne købe en rød trøje’ - og observer hvordan testpersonen navigerer rundt på dit websitet. Gør testpersonen som forventet? Hvis ikke, bør du overveje om designet er tilfredsstillende?

Spørg hvad testpersonerne lægger vægt på, når de surfer rundt på dit site. Hvilke funktioner mener de websitet bør have? Lever dit website op til de nævnte ønsker og behov?

Vær åben over for testpersonernes kommentar og ideer.
Måske ser de noget du ikke tidligere har tænkt over. Og er det kunderne du spørger om hjælp, så husk at det er disse der skal købe dine produkter – så lyt til hvad de har at sige.

#5: Kan du styre dine produktdata fra ét sted?

Mange kanaler kan gøre arbejdet med produktdata kaotisk.

I løbet af de seneste par år, er det kommet flere og flere kanaler til (Google shopping, Amazon, Facebook mv.), hvilket gør det endnu vigtigere, at du har styr på dine produktdata og er sikker på, at dataen altid er opdateret og korrekt. For hvis der er noget forbrugerne ikke kan lide, er det forkerte eller manglende informationer. 

Et PIM‐system samler arbejdet med produktdata til ét sted. På den måde sikrer du, at dine produktdata altid er opdateret og ens, på tværs af alle dine kanaler.

 

#6: Er din afvisningsprocent tilfredsstillende?

Hvor høj er din afvisningsprocent?
Dette kan du tjekke i Google Analytics.  

En høj afvisningsprocent kan være indikator på, at din content ikke lever op til brugernes forventning, er ringe eller svær at navigere rundt i, eller noget helt 4.  

Det er ikke nødvendigvis en indikator på, at du trænger til et helt nye website, det kan blot være et praj om, at du skal arbejde med din content. 

Afvisningsprocenten skal gerne ligge på under 60 %
En acceptabel Afvisningsprocent varierer dog alt efter hvilken type website og side der er tale om.

#7: Er dit website på niveau med dine konkurrenters?

Tjek dine konkurrenter ud.
Hvis du sammenligner dine konkurrenters websitet med dig eget, falder dit site så helt igennem rent teknisk, design og contentmæssigt?

Hvis ja, er det en god indikator på, at du trænger til at opdatere dit website.

Opfylder dine konkurrenter oven for stående krav, er risikoen for at potentielle kunder fravælger dig, til fordel for konkurrenterne større end hvis i er på 'samme niveau.'

Hvor mange spørgsmål svarede du 'nej' til?

Svarede du ’nej’ til størstedelen af spørgsmålene? Så er svaret ’Du trænger til at opdatere dit website!’

Du mister mange potentielle kunder, hvis ikke du tager udfordringerne seriøse og opdaterer dit websitet, udfra de 7 ovenforstående kriterier. 

Måske var du inderst inde godt klar over behovet? Men nu har du også argumenterne klar til, at overbevise din chef om nødvendigheden af et nyt og opdateret website.

En løsning der passer til jeres behov

Vi er specialister i e-handelsløsninger og integration.

Vi udvikler e-handelsløsninger, design, forretning og integrationer til webshops med NAV, AX, D365 og Business Central.

Vi har mange års erfaring i e-handelsløsninger til både B2C og B2B og er eksperter i selvbetjeningsportaler, medlemsløsninger og Dynamicweb samt PIM-systemer og integration.

Kontakt os i dag og las os tage en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at vækste din forretning. 

Kontakt os

Jeg vil gerne høre mere!
Skriv og lad os kontakte dig til en uforpligtende snak!