Tilbyder du klimavenlig levering? Debatten om grøn omstilling og klimabelastning raser afsted - også i e-handelsverdenen

4 ud af 10 vil gerne betale for klimavenlig levering

En grøn profil handler i dag ikke kun om miljøvenlige produkter og emballager, men også om en klimabevidst leveringsform. Den stigende online shopping har nemlig et helt andet miljøbelastende ressourceforbrug, sammenlignet med den traditionelle handel i fysiske butikker.

Ifølge FDIH har det betydet, at flere, især unge forbrugere, er villige til at betale lidt ekstra, hvis det betyder, at deres online shopping kurv kan blive leveret i et klimavenligt format.  

Normalt er fragtprisen meget afgørende for, hvorvidt forbrugeren gennemfører en ordre eller ej, men de nye tal fra FDIH tyder på, at forbrugerne er klar over, at tilbudet om en klimavenlig levering på nuværende tidspunkt, også betyder en højere pris.

Helt konkret er 4 ud af 10 forbrugere, ifølge undersøgelsen, villige til at betale ekstra for en klimavenlig levering, der for eksempel kan indebære en længere leveringstid, for at undgå halvtomme varebiler eller alternativt levering via cykel i storbyerne.

4 ud af 10 vil gerne betale for klimavenilg levering

Positioner jer som en grøn e-handel

Klimabevidste webshops bør gøre mere ud af at synliggøre deres grønne arbejde. En rapport udarbejdet af Bring viser nemlig, at 1 ud af 10 forbrugere vælger webshop på baggrund af deres bæredygtige profil. 

Generelt forventer forbrugerne i højere grad, at netbutikkerne tydeligt kommunikerer deres bæredygtige profil, og hver 3. forbruger undersøger virksomhedens bæredygtige arbejde, inden et køb gennemføres.  

Der er derfor god grund til at hoppe med på den grønne bølge og tilbyde bæredygtige alternativer til leveringen.  

De webshops, der formår at positionere sig som grønne webshops, vil med stor sandsynlighed også være de forretninger, der vinder forbrugerne og deres miljøbevidste hjerter (og pengepunge).

Zalando i spidsen for grønne webshops

Zalando er en de virksomheder, der er i front, når det kommer til at minimere deres miljøaftryk. De har bl.a. udskiftet plastikposer til skønhedsprodukter med papirposer og i 2020 vil de udskifte al emballagemateriale med miljøvenlige materialer der er 100 % genanvendelige.  

Ifølge Zalando siger hele 75 % af deres forbrugere, at en bæredygtig levering og emballage har indflydelse på deres købsbeslutning.