tilbage
scroll ned

Nyt forbud mod geoblocking træder snart i kraft D. 12. september 2018 af Michael Nørgaard

Den 3. december 2018 træder forbuddet mod geoblocking i kraft. Et forbud der har stor betydning for alle danske virksomheder, der driver online salg i EU.

 

Hvad er geoblocking

Kort sagt er geoblocking forskelsbehandling af mulige kunder fra andre EU-lande end dit etableringsland, på grund af deres nationalitet, bopæl eller hjemsted. Dette er fra 3. december 2018 ulovligt. 

Geoblocking er altså en teknologisk beskyttelsesforanstaltning, som begrænser indholdet på baggrund af brugerens geografiske placering. Tidligere blev geoglocking bl.a. anvendt 

Slut med at blokere og omdirigere

Fra 3. december er det ikke længere lovligt at blokere eller omdirigere EU-borgere til en anden version af dit website, på grund af deres nationalitet, bopæl eller hjemsted, uden deres samtykke. Alle EU-borgere skal altså kunne tilgå dit website eller app og se dine priser, uanset hvilken sprogversion de tilgår. Giver EU-borgeren samtykke til omdirigering til en anden version af websitet, må du gerne gemme den besøgendes samtykke ved brug af cookie. 

Indførslen af de nye regler betyder også, at du ikke må tilbyde forskellige betingelser for købet, alt efter nationalitet, bopæl eller hjemsted. Alle EU-borgere skal altså kunne handle under de betingelser der er gældende for kunderne i etableringslandet.

Ulovligt at nægte betalingskort fra bestemte lande

De nye regler betyder også, at du ikke må nægte at tage imod betalingskort udstedet i et bestemt land. 

Det betyder, at tager du imod fx MasterCard på din webshop, må du ikke nægte brugen af MasterCard udstedet i specifikke lande. Igen, der må ikke være forskellige betingelser for modtagelsen af betalingsmidlet på baggrund af nationalitet, bopæl eller hjemsted, eller betalingskontoens placering i EU, betalingstjenesteyderens hjemsted eller betalingsinstrumentets udstedelsessted. 

Denne regel er dog under den forudsætning at 1) betalingen foretages via en elektronisk transaktion i form af pengeoverførsel, direkte debitering eller et kortbaseret betalingsinstrument af samme betalingsvaremærke og -katalog. Derudover skal 2) betalingen også ske i en valuta, som du accepterer og 3) autentifikationskravene i direktiv 2015/2366 skal være opfyldt.

Det betyder ikke at du skal tage imod alle betalingskort! Blot at der ikke må være forskelsbehandling blandt de betalingsløsninger, du som virksomhed tilbyder. 

Ingen ændringer i leveringsformer

Trods de nye regler mod geoblocking, er du ikke forpligtet til at levere dine varer til en kunde i et land, som du ikke i forvejen tilbyder levering til. 
En kunde i Tyskland, der foretager et køb på dit danske site, skal fra 3. december kunne købe med samme vilkår som en dansk kunde og derfor også under de samme leveringsformer og betingelser. 

Det betyder, at tilbyder du fx personlig afhentning af varen på din virksomhedsadresse eller et udleveringssted, skal dette også tilbydes til EU-kunden. Det er herefter op til kunden selv at finde ud af afhentning af varen. 

Tilbyder du ikke et udleveringssted, er du ikke forpligtet til at etablere sådan et.  

Prisforskel er ok

Indførslen af reglerne om geoblocking, forhindrer ikke, at du har forskellige priser alt efter hvilket marked eller kundegruppe du sælger til. Reglerne kræver blot, at alle EU-borgere har mulighed for at købe varerne til de priser der er vist på det website de besøger, uanset hvilken version af dit site de besøger og uanset deres bopæl, nationalitet og hjemsted. 

Du kan derfor fortsat efter 3. december lave kampagner med gode tilbud på et site og som ikke er gældende på et andet. 

Shop as a local - Opsumering

Kunder fra andre EU-lande skal altså have mulighed for at købe med samme vilkår som dine nationale kunder i disse 4 situationer: 

Køb af varer: Du kan altså ikke nægte en EU-borger eller virksomhed fra et andet EU-land at købe dine varer. Du må heller ikke tilbyde dem at købe på andre vilkår pga. deres nationalitet, bopæl eller etableringssted. Dog har du ikke pligt til at levere varerne til dem, hvis de bor i et land, du ikke tilbyder levering til. 

Salg af digitale tjenesteydelser: Sælger du digitale ydelser, som fx cloudtjenester, datalagring, webhosting og firewall, må du ikke forskelsbehandle, ved fx at have forskellige vilkår pga. kundernes nationalitet, bopæl eller etableringssted. 

Tjenesteydelser, der leveres dér, hvor du driver din virksomhed: Tjenesteydelser som fx hotelophold, sportsbegivenheder, biludlejning og billetter til musikfestivaler eller forlystelsesparker, må ikke sælges med andre vilkår end de vilkår kunderne i det enkelte land har.

Betalingsmidler: Du må ikke anvende forskellige betingelser for modtagelsen af betalingsmidler pga. kundens nationalitet, bopæl eller hjemsted, eller betalingskontoens placering i EU, betalingstjenesteyderens hjemsted eller betalingsinstrumentets udstedelsessted.

Ingen regler uden undtagelser

Tjenesteydelser, hvor den vigtigste funktion er at give adgang til eller mulighed for brug af ophavsretligt beskyttet indhold eller salg af ophavsretlig beskyttede værker i ikkefysisk form, som fx musikstreamings-tjenester, e-bøger, onlinespil og software er ikke omfattet af forordningens anvendelsesområder. Andre tjenesteydelser som fx finansielle og audiovisuelle ydelser, transport, sundhedspleje og sociale ydelser er heller ikke omfattet.