tilbage
scroll ned

Gør livet surt
for de digitale tyveknægte
Svindlen på nettet er faldet drastisk, men beløbet er stadig alt for højt. Her får du 5 gode råd til hvad du kan gøre for, at minimere svindel og misbrug i din webshop.

Svindel på nettet er faldet drastisk

Lad os starte med den gode nyhed! 

(Er du udelukkende interesseret i de 5 gode råd så hop til afsnittet her)

Svindlen med dankort på nettet er fra 1. kvartal 2017 til 2. kvartal 2018 faldet med 50 %.

Det skyldes bl.a. indførslen af Dankort Secured by Nets og et bedre samarbejde mellem politiet og e-handelsbranchen. 

I første kvartal af 2018 blev der ’kun’ svindlet for 15 mio. kroner. Selvom det tal fortsat er alt for stort, er det en halvering sammenlignet med året før, hvilket må siges at være positivt. 

Halveringen af svindlen skyldes bl.a. indførslen af et ekstra sikkerhedslag, der består af en SMS-kode, du skal bekræfte for at transaktionen kan gennemføres. 

De virksomheder, der har tilføjet dette ekstra sikkerhedslag, har oplevet et markant fald i svindlen. 

Hvad identificeres som svindel?

Svindel på nettet kan inddeles i 2 kategorier:

  • Hvis en kunde køber en vare eller ydelse på nettet med et stjålet kreditkort eller med kontooplysninger, som personen på ulovligvis er kommet i besiddelse af.
  • Hvis kunden påstår at han/hun ikke har anvendt kortet eller modtaget varerne og derfor ikke vil betale for dem.

5 tips til at stoppe den digitale tyv

Her er hvad du kan selv kan gøre, for at stoppe de digitale tyveknægte:

#1: Tilføj et ekstra sikkerhedslag i form af 3D Secure. 
#2: Investere i et anti Fraud vørktøj 
#3: Kortlæg en ’normal’ købsproces
#4: Hold øje med mistænkelig adfærd 
#5: Kontakt kunden og stil spørgsmål 

#1: Tilføj et ekstra sikkerhedslag i form af 3D Secure

3D Secure anvendes til at identificere en uoverensstemmelse mellem kortinformationen og kortholderen. Dette gøres gennem en SMS-kode, som køberen skal bekræfte ved hver transaktion. Denne løsning giver en øget sikkerhed og minimerer risikoen for svindel i webshoppen. 

Lykkes det alligevel svindleren at gennemføre købet, er det kortudstederens bank og ikke webshoppen der hæfter for beløbet.

Løsningen giver ’desværre’ et ekstra step i betalingsprocessen, hvilket kan skræmme nogle kunder væk, men kan omvendt også være et ekstra sikkerhedsstempel for kunderne.

#2: Investere i et anti Fraud værktøj

Du kan også investere i et Anti Fraud værktøj enten direkte i din webshop eller gennem din betalingsleverandør. Værktøjet analyserer betalingerne i et forsøg på at opdage mistænkelige transaktioner.  

#3: Kortlæg en ’normal’ købsproces

Ved at kortlægge dine kunders ’normale’ købsproces, får du for det første et bedre kendskab til dine kunder og for det andet lettere ved at identificere en potentiel svindler. 

Kortlægning af købsprocessen indeholder bl.a. information om hvornår på døgnet der oftest handles, hvilket beløb der oftest handles for, osv. 

#4: Hold øje med mistænkelig adfærd

En gammel tommelfingerregel siger ’er det for godt til at være sandt, er det som regel også.’ 

Virker transaktionen usandsynlig kan det betale sig at undersøge transaktionen lidt nærmere, ved bl.a. at se på om navn og adresse stemmer overens, hvor IP-adressen stammer fra og andre forhold der kan give en indikator på validiteten af købet.

#5: Kontakt kunden og stil spørgsmål

Inden du går i panik og kontakter politiet, så slå lige koldt vand i blodet og kontakt selv kunden. Måske er der en god grund til at kunden indkøber 20 computere på én gang.