tilbage
scroll ned

Google går i krig mod irriterende annoncer på nettet 14. Februar 2018 af Cathrine Tavs

Er du også træt af irriterende annoncer?

Rigtig mange internetbrugere er godt trætte af irriterende og påtrængende annoncer når de surfer på nettet. Så trætte, at de tager sagen i egen hånd og installerer en Ad Blocker. Herved undgår de (næsen) fuldstændig at blive udsat for annoncering på nettet.

Men det er Google ikke interesseret i...

 

Der skal ryddes op!

Derfor skal der nu ryddes op i junglen af påtrængende annoncer, så lydige indholdsskabere fortsat kan tjene penge på annoncer, der ikke direkte generer brugerne.


I 2017 indgik Google en koalition med en række store medievirksomheder, herunder bl.a. Facebook, Microsoft og brancheorganisationen Danske Medier, med navnet "the coalition for Better Ads". Koalitionen opsatte en række retningslinjer for annoncer med det formål at fjerne irriterende annoncer på både desktop og mobil.

 

Retningslinjer:

Desktop: 

  • Pop-up Ads 
  • Auto-playing video Ads with sound 
  • Prestitial Ads with countdown 
  • Large sticky Ads 

Mobile:  

  • Pop-up Ads 
  • Prestitial Ads 
  • Ad density higher than 30 % 
  • Flashing animated Ads 
  • Auto-playing video Ads with sound 
  • Posititial Ads with countddown 
  • Full-screen scrollover Ads 
  • Large sticky Ads

Læs mere om koalitionen og retningslinjerne her.

Trådte i kraft d. 15. februar

I den forbindelse har Google derfor udviklet en Ad Block implementering til deres Google Chrome browser, der trådte i kraft d. 15. februar.

Ad block implementeringen vil ikke fjerne ALLE annoncer, men blot de annoncer, der ikke overholder retningslinjerne. Dette gælder også display annoncer, som er markeret med Google som 'afsender' i form af "owned or served by Google".

Google giver dig 30 dage til at fjerne annoncerne

Google giver websites med annoncer, der ikke overholder retningslinjerne, en påmindelse om overtrædelsen og efterfølgende 30 dage til at slette eller ændre annoncen. Er annoncerne ikke fjernet efter de 30 dage, fjerner Google ALLE annoncer på sitet. Også de annoncer der rent faktisk overholder kravene.

 Ny Ad blocker på Google chrome

 

Hvad betyder det for mig som annoncør:

For dig som annoncør betyder det, at de annoncer, der ikke lever op til koalitionens retningslinjer, automatisk vil blive blokeret. Derfor bør du fjerne de annoncer, der af Google vurderes som irriterende, for at undgå at Google går ind og blokerer alle dine annoncer på sitet.

Som annoncør kan du benytte dig af 'Ad Experience Report', der forud for en evt. blokering, identificerer de 'irriterende' annoncer og hjælper dig med at ændre dem.


Introduktion til 'Ad expirience report.'

Også en strategisk bagtanke

Implementeringen er naturligvis også en strategisk beslutning om, at bibeholde markedsandelen og ikke mindst brugerne, der ellers ville ty til tredjepartplug-in løsninger eller helt fravælge Chrome.

Dertil kommer ønsket om at brugerne, som tidligere nævnt, ikke skal installere Ad Blocking selv. Jo flere der blokerer annoncer, jo færre vil købe annoncepladser gennem Google.