tilbage
scroll ned

Har du styr på regler for prismarkedsføring? Med Black Friday lige rundt om hjørnet, er det som webshopejer vigtigt at være opmærksom på (de nye) regler for prismarkedsføring.

Strammere regler for før- og normalpris

I oktober 2017 skærpede Forbrugerombudsmanden reglerne for prismarkedsføring, for at sikre at butikkerne ikke reklamerer med større besparelser end der reelt er tale om.

Når du direkte eller indirekte vil sammenligne en vares pris med en før- eller normalpris, skal varen derfor nu have været sat til salg til denne før- eller normalpris der sammenlignes med, i mindst 6 uger op til tilbudsperioden.

Særlige regler ved kortvarige kampagner

Der gælder dog særlige regler ved kortvarige kampagneperioder, med maks. 3 dages varighed, som fx Black Friday, hvor der er rabat på alle varer i shoppen (25 % på hele webshoppen), dele af produktsortimentet (20 % på alle køkkenmaskiner) eller en bestemt produktkategori (15 % på stel af mærket Bitz).

Må man godt lave kortvarige kampagner, selvom enkelte produkter, der indgår i gruppen af varer på tilbud, ikke overholder referenceperioden på de 6 uger. 

Har varen været omfattet af en kortvarig kampagne inden for de sidste 6 uger, afbryder denne kampagne som udgangspunkt ikke referenceperioden på de 6 uger.

Der skal være tale om en reel besparelse

Der skal dog være tale om en reel besparelse. Hvis varen ofte er på tilbud, kan man ikke tale om at varen har en reel normalpris og derfor kan det være vildledende at lave en prissammenligning.

Når der reklameres med en bestemt besparelse på fx Black Friday, skal besparelsen naturligvis være reel. Produktet skal ikke kunne købes billigere eller til samme lave pris på 'de fleste dage i månederne' før Black Friday.

Man kan altså ikke skrue op for priserne i dagene op til Black Friday, for på selve dage at reklamere med en endnu større besparelse.

Er varerne ofte på tilbud – og dermed ikke har en reel normalpris – kan der ikke retfærdiggøres for et udsagn om en procentvis besparelse.

Overvej brugen af salgsfremmende udtryk

Det kan ligeledes være fristende at anvende salgsfremmende udtryk som; ’kun,’ ’chokpris,’ ’tilbudspris,’ ’kampagnepris,’ mv. men disse udtryk må kun benyttes hvis tilbuddet er særlig fordelagtigt og dermed lever op til navnet. 

Hvorvidt tilbuddet er særlig fordelagtigt, er en konkret vurdering, og du bør derfor overveje hvor godt tilbuddet er, inden du anvender disse salgsfremmende udtryk.

Læs mere

Du kan læse mere om reglerne for prismarkedsføring i Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring 2017