Hvorfor er mobiloptimering vigtigt?

- Og hvor skal du starte?

I dag starter ca. 65% af digitale søgninger på mobilen. For at sikre flere besøgende, flere konverteringer og forhåbentlig i sidste ende - et øget salg - er det derfor essentielt at optimere dit website.

Med udgangspunkt i det fortsat stigende brug af mobile enheder blandt forbrugerne, står mobiloptimering højt på listen, når det gælder forbedring af dit website.

Mobiloptimering?

Hvad er det, og hvorfor er det nødvendigt?

For at sikre at besøgende fra mobile enheder har en god oplevelse på dit website, tilpasses indholdet til den specifikke enhed, der søges fra. Det kan eksempelvis være en tablet eller mobiltelefon. Denne proces betegnes mobiloptimering og giver brugeren en oplevelse af, at websitet er tilpasset lige præcis den enhed de søger fra.

 

De mobile enheder er i dag et naturligt element, når en forbuger søger information eller ønsker at online-shoppe. De benyttes ofte på farten og har mindre skærme end den normale computer, hvorfor mobiloptimering netop er nødvendig.

Muligvis befinder brugeren sig på vej på arbejde, på café eller lignende, hvilket gør det nødvendigt, at websiden er overskuelig og let tilgængelig. Det optimerede indhold skal således tilpasse sig til mindre skærme, både når det kommer til skrifttype, billeder, videoer etc. Resultatet af mobiloptimering vil have en positiv effekt, da den mobile bruger hurtigere vil kunne bevæge sig mellem siderne.

Det skal du huske...

Størstedelen af dit indhold vil på et tidspunkt blive vist gennem en mobilenhed.

For at imødekomme den gode brugeroplevelse, er det derfor nødvendigt at alt indhold er optimeret. Derfor bør du overveje at…

  • … optimere videoer, der findes på dit website
  • … optimere billeder og grafiske illustrationer
  • … sikre, at indholdet er ”scrollable” - så brugeren nemt kan bevæge sig videre på siden
  • … anvende korte og præcise tekster

Processen for din mobiloptimering omhandler generelt, at alle features, illustrationer og tekst skal simplificeres for den mobile bruger. På den måde skaber du overblik, og dine besøgende er mere tilbøjelige til at vende tilbage til netop dit website - og eventuelt købe mere.