tilbage
scroll ned

Hvorfor taler vi stadig om B2B og B2C? d. 11 april af Cathrine Tavs Andersen

Når det vi egentlig burde tale om er 'H2H'

Altså human to human.

Det er jo ikke virksomheder der sælger til virksomheder/kunder, men mennesker der sælger til andre mennesker. 

Jeg mener derfor vi bør bevæge os væk fra B2B/C og i stedet omfavne begrebet H2H.

human to human

Uddøende termer inden for markedsføring

Vi har i mange år identificeret vores virksomheder som værende enten B2B (business to business) eller B2C (business tcustomerer) virksomheder. Nogen endda som B2G virksomheder (Business to Goverment). Og det er på sin vis heller ikke forkert. Hvilket marked du henvender dig til, fortæller jo noget om hvilke produkter du sælger og omvendt. 

Men når det kommer til markedsføring, mener jeg ikke længere det giver mening at snakke om B2B eller B2C. For i sidste ende er det jo ’et menneske’ der sidder bag skærmen og foretager købet – uanset om du henvender dig til en privat forbruger eller en (ansat i en) virksomhed.

Det har indtil nu været superlet at indsamle relevante oplysninger om sine brugere. Og det er også en af grundene til, at B2B og B2C er uddøende termer inden for markedsføring.

Desværre var der bare ikke særlig mange, der dukkede op til begravelsen og derfor endnu ikke er klar over, at ’B2B’ og ’B2C’ er en uddød definition inden for marketing og derfor ikke kan bruges som en undskyldning, når det kommer til online markedsføring og webdesign.

Jamen hvad så?

På samme måde som B2C virksomheder gør det, bør B2B virksomheder også lave personaer på virksomhedens kunder. Men ikke på virksomhederne som helhed – nej, derimod på de mulige medarbejdere der står for indkøbet af de varer du sælger.

For det er jo disse medarbejdere der skal have løst en udfordring og hvis behov du skal dække.

Tilbage til 1:1 kommunikation

Mange B2B virksomheder er meget stringente og ligefrem i deres markedsføring og på deres websites – ja tilmed kedelige…

”Vi er en B2B virksomhed” er nærmest blevet en undskyld for kedelig markedsføring og triste webdesigns.

De glemmer, at det ikke er virksomheden der køber produktet, men individuelle personer ansat i virksomheden.

Jeg mener derfor ikke der bør være forskel i brugeroplevelsen mellem (lad os bruge de gamle klassiske termer) B2C webshop og B2B webshop.

Lad os derfor komme tilbage til den gode gamle 1:1 kommunikation, hvor jeg som bruger føler du snakker til MIG og forsøger at opfylde MINE ønsker og behov.

Og dette gælder både i mødet med dit website, din e-mailmarkedsføring, dine sociale medier osv.

Jeg vil gerne vide hvem jeg snakker til og hvem der (forsøger) at snakke til mig. Her er brandnavnet bare ikke nok.

Toves Rengøring

Tag fx en rengøringsvirksomhed - lad os kalede den ’Toves Rengøring’. 

Toves rengøring opererer på B2B markedet, da deres ydelse består i at rengøre andre virksomheders kontorfaciliteter. Men når Toves Rengøring skal markedsføre sig overfor potentielle kunder – uanset om det er via deres webshop, e-mail eller sociale medier – skal de ikke henvende sig til en virksomhedsprofil (kontorkompleks med 15-30 ansatte, beliggende i København mv.).

Nej, de skal derimod lave en medarbejderprofil, fx CEO for mindre opstarts virksomhed, bosiddende i København, fokuserer på pris og punktlighed osv. Overvej hvad de medarbejdere du henvender dig til, lægger vægt på i valget af ydelse/produkt og endnu vigtigere hvem de er.

For det kan godt være at kunderne har et kontor der skal rengøres, men kontorerne er ikke kunderne.

Hvad så med det første 'H'?

Vi har slået fast, at det sidste ’H’ skal være der for at give brugerne en individuel oplevelse. Men hvad så med det første ’H’?

Her gælder mange af de samme præmisser. Du er ikke virksomheden, du er ansat til at varetage virksomhedens interesser.

Og ligesom kunden, har du jo også følelse og holdninger – og det vil kunderne gerne mærke.

Her til sidst vil jeg endnu en gang understrege at vi ikke er virksomheder der handler med kunder, men mennesker der handler med mennesker – der er blot en skærm imellem os. Og vi skal som 2 individer har en kommunikation, der i sidste ende gerne skulle gavne os begge.

Til dig med B2B-webshop

Tænk brugeroplevelse ind i hele websitet, både teknologisk og designmæssig. Sørg for at give dine kunder en god oplevelse, og en oplevelse der gør, at de husker dig.

Husk at websitet i mange situationer er det første møde kunden har med dig og dit produkt. Og her gælder de samme regler som ved fysiske møder - vi bedømmer og vurderer hinanden i løbet af de første sekunder.

Såå… præsenterer du dig fra din bedste side på dit nuværende website?