Kom til tops på Google 5. marts 2018 af Cathrine Tavs Andersen

Ingen kender Googles søgemaskine algoritmer - måske ikke engang Google selv.

Men det ændrer altså ikke på, at arbejdet med at få en god placering på Google er nødvendigt.

For hvad der ikke kan findes på Googles side 1, er ikke værd at finde. Vel?

Største delen af al den trafik der kommer fra Google kommer nemlig fra side 1 og primært de første 10 resultater.

Men hvordan kommer man på side 1? Og endnu bedre, hvordan kommer man blandt top 3.

Det vil jeg prøve at svare på, ud fra egen og andres erfaringer.

 

Googler du lige Google

Google har en målsætning om, at gøre verden til et bedre sted, bl.a. ved at give brugerne relevante søgeresultater. (Samt udrydde cancer og færdselsuheld og sikre internet til alle – men det skal det her blogindlæg ikke handle om)

Derfor forbedres og ændres deres algoritmer hele tiden.

Groft sagt kan man dele arbejdet med at komme til tops i Google op i 4 elementer:

  • Teknik
  • Indhold
  • Brugervenlighed&
  • Links

4 elementer du skal have styr på.

Få styr på teknikken

Teknikken er stadig et altafgørende fundament og understreger vigtigheden af, at have et velbygget website. Et website fuld af tekniske fejl og mangler, bliver svær at få på side 1 på Google.

I 2017 begyndte Google desuden at markere de sider, som ikke benytter https som 'usikre' og disse usikre sider, bliver derfor placeret lavere i søgeresultaterne end sikre websites. Det anbefales derfor at få et SSL-certifikat. (Blog: Google markerer sider som "ikke sikker")

 

Mobilvenlighed er et must!

Flere og flere søgninger sker via mobilen, derfor prioriterer Google også mobilvenlige sider højest, uanset hvilken enhed du søger på. Du skal derfor som minimum have et responsiv design, ellers kan du glemme alt om en god placering.

Indlæsningstiden er også en vigtig faktor når man snakker ranking. Er indlæsningstiden på dit website for lang, har det en negativ påvirkning på dit søgeresultat. Brugerne gider ikke sidde og vente på dit website loader. (blog: "Sådan undgår du et langsomt website")

Du kan tjekke dit websites hastighed via: Google PageSpeed Insights.

Dit indhold skal være relevant!

Dit indhold skal være relevant, for det bliver der nemlig også kigget på.

For det første er det vigtigt, at det du lover brugeren i din sidetitel og metabeskrivelse stemmer overens med det reelle indhold. Ellers risikerer du, at brugeren forlader dit site med det samme og det straffer Google dig for.

Selvfølgelig skal du lokke brugeren ind på dit website med en velskrevet metabeskrivelse og fangende titel – men du skal holde det du lover. Desuden tyder det på, at Google belønner dig for, at brugerne klikker på netop dit link (hvis de altså bliver hængende på sitet).

Det er derfor ikke længere supervigtigt, at de ord du gerne vil findes på, både er i overskriften, metabeskrivelsen mv. - vigtigere er det, at det du skriver giver mening for brugeren. Billeder, videoer, punktopstillinger, fakta bokse mv., skal dog understøtte kernebudskabet.

Google er blevet bedre til at forstå

Google er blevet bedre til at forstå sammenhæng mellem ord, hvilket betyder at du ikke kun skal implementere dit søgeord i teksten, men også gerne ord der naturligt vil findes i forbindelse med dette ord. Hvis du fx gerne vil findes på "hårskum" skal teksten også indeholde ord som "hår", "hårmousse", "volume" og lignende. Ord som brugerne også kunne finde på at søge på, i et forsøg på at finde noget om "hårskum."

Dog er 'Hummingbird' opdateringen – som den blev dømt – langtfra så forfinet på dansk som den er på engelsk. Men mon ikke dette forbedres på sigt, så hvorfor ikke starte allerede nu.

 

Tiden brugerne er på sitet vurderes

Den tid brugerne sidder på det enkelte site vurderes også - jo længere jo bedre.

Tekster på desktop må derfor gerne være lidt længere og mere dybdegående end på mobilen, da disse søgninger ofte foregår på farten. Skriver du lange uddybende tekster, husk da at det skal være overskueligt og letlæseligt for brugeren. Der er ikke noget værre end at komme til en mur af tekst. Dem undgår jeg personligt og finder hellere et lidt mere tiltalende og overskueligt website med den ønskede information.

Tænk brugervenlighed

En ny vigtig parameter er brugernes brug af indholdet. Google er nemlig begyndt at registrere hvad brugerne foretager sig på sitet. Hvor længe opholder brugeren sig på sitet? Afspilles videoen? Tilmelder brugeren sig nyhedsbrevet? Osv.

Tænk derfor over informations arkitektur, call to actions, time spent og bouncerate.

 

KPI'er der hjælper dig til en god placering:

  • Flere sidevisninger 
  • Afspilning af videoer, podcast  
  • Tilmelding til nyhedsbrev, seminar mv.  
  • Lange besøgstider  
  • Etc.  

Links spiller stadig en rolle

Siden Googles begyndelse har links spillet en væsentlig rolle. Forenklet ses et link der peger ind på dit website, som en anbefaling fra en ven.

Mange har derfor via beskidte metoder, forsøgt at få flere links. Google er imidlertid blevet god – og bliver konstant bedre - til at spotte dette. Og bliver disse beskidte metoder opdaget, har det en meget negativ påvirkning på dit websites søgeresultater.

Derfor skal du ikke købe eller sælge links, da dette influerer deres algoritme og vil blive opdaget...

Arbejd i stedet med at lave content, der giver andre lyst til at linke til dit website. Og opret links imellem dit eget indhold, når det giver mening.

Kom til tops

Google har, som sagt, ikke nogen direkte regler for hvordan du kommer til tops. Og arbejdet med en god placering er derfor en løbende proces.

Måske ændrer Google deres algoritme i morgen, det er der ikke rigtig nogen der ved. Men følger du ovenforstående råd, er du godt på vej mod toppen!

 

Kom til tops på Google:

  • Velbygget website 
  • Relevant indhold 
  • Flere ord inden for samme område  
  • Kort loadingtid 
  • Indhold der fastholder brugerens opmærksomhed 
  • Undgå en høj bouncerate 
  • Call to actions  
  • Mobilvenlig!!