Kan nye og gamle data samkøres? Uddrag af eBogen "Få succes med B2B e-handel"

Udfordring

Hvad gør man når data i to virksomheder skal lægges sammen?

I har købt en ny produktlinje og er klar til at integrere den i jeres systemet. For så at opdage, at de nye produktoplysninger er uorganiserede eller slet ikke tilgængelige. At løse det problem kræver en stor arbejdsindsats, og der kan være brug for at ansætte flere medarbejdere til at rydde op, taste ind og skabe struktur på tværs af forretningsenheder

 

Send mig eBogen

Et eksempel

En vindistributør opkøber en vinvirksomhed, som sælger samme type produkter, men til et andet segment. De har allerede implementeret PIM og kan forholdsvist gnidningsfrit samkøre data fra den nye virksomheds portefølje med den eksisterende. Det betyder, at de to nye webshops er oppe at køre på 14 dage med strømlinede produktbeskrivelser. Vindistributøren skal naturligvis strukturere de nye produktbeskrivelser, så de passer ind i det eksisterende PIM-system, men når det er sket, bliver alt opdateret fra ét centralt sted.


Står I over for en lignende ekspansion uden allerede at være klædt på med et grundigt datahåndteringsværktøj, kan det være en god ide at overveje en implementering af et PIM-system. Og en god implementering af PIM kræver indgående erfaring og viden om, hvordan man bedst strukturerer og transformerer alle data i de virksomheder, der skal lægges sammen. Læs mere om emnet og få flere tips til at forbedre din e-handel i vores eBog.

Løsningen

I en situation, hvor du skal integrere store mængder ny data, kan det være nødvendigt at tage et skridt tilbage og overveje følgende.


Spørg: Kan nye og gamle data samkøres?

  • Skal de nye produktbeskrivelser systematiseres på samme måde, som vi har gjort med vores nuværende produktportefølje? 
  • Kræves der en anden og måske dybere detaljeringsgrad, flere sproglag eller andre tilpasninger?
  • Ligger de nye produktbeskrivelser i formater, som kan overføres og samkøres med de eksisterende beskrivelser? 
  • Eller er det tid til at omlægge hele datastrukturen for begge forretninger for at kunne blive klar til de øgede krav om strukturerede data fra kunderne?  


Regnearksmetoden

Med et PIM-system får I en datamodel med nedarvning, som markant mindsker den tid, der bruges på opdateringer og vedligeholdelse. PIM er skabt til at sikre øjeblikkelig og automatisk ajourføring af enhver ændring i produktdata og -berigelser på jeres website, i produktkataloget, på alle prislister og i apps.

Stil skarpt på din data Jeg kan fortælle dig om mulighederne

Christian Thoft
Digital Business Consultant