(Ny) lov om IT-tilgængelighed Vi har alle sammen hørt om GDPR - men det er desværre nok de færreste, der har hørt om den nye lov om IT-tilgængelighed.

Tilgængelig for ALLE

Efterhånden ved vi alle godt, at vi skal være brugerfokuseret i udviklingsprocessen af nye digitale løsninger. Derfor virker det også paradoksalt at vi med et brugercentreret syn, ofte glemmer 10 % af den danske befolkningen...

Også brugere med handicaps

'Loven om tilgængelighed af offentlige organers websteder og apps' træder i kraft d. 23. september 2019 og skal bl.a. være med til at sikre, at brugere der ikke kan benytte mus, har nedsat syn eller andre handicaps, kan anvende det pågældende websitet, på ligefod med øvrige brugere.

Loven, der blev vedtaget tilbage i 2018, gælder på nuværende tidspunkt kun for offentlige institutioner.

Ikke desto mindre, vil vi slå et slag for, at flere private virksomheder også tager et kig på de nye krav til de offentlige institutioners websites.

IT-tilgængelighed

IT-tilgængelighed handler om de principper og teknikker, der skal anvendes, for at udvikle websites, apps og andre tekniske løsninger, så de kan anvendes af alle brugere.

Målet med den nye lov er derfor, at gøre informationen på offentlige institutioners websites tilgængelig og brugervenlige for alle - også den del af befolkningen der har særlige behov når det kommer til IT-tilgængelighed.

Den nye lov sætter derfor bl.a. krav om at indholdet kan blive læst op af en digital skærmlæser og at menupunkterne kan tilgås via tastatur. Det sætter naturligvis også nye krav til teknikken bagved, og 'den udvidede brugerinddragelse' bør derfor også indtænkes som en del af udviklingen af nye websites og apps. 

På nuværende tidspunkt omfatter loven kun offentlige institutioners websites og først fra 23. juni 2021 apps fra offentlige institutioner.

Kravene til IT-tilgængelighed

#1 Websitet skal være ’opfattelig’

Information og de komponenter der indgår i brugergrænsefladen skal præsenteres på en sådan måde, at alle brugere kan tilgå og opfatte dem. Det stiller bl.a. krav om tekstbaserede alternativer til ’ikke-tekstbaseret’ indhold - såsom lyd- og videoklip. 
 

#2 Websitet skal være ’anvendelig’

Det skal være nemt at navigere rundt på siden, også uden en mus eller touchpad. Funktioner som faneblade, links mv. skal altså være mulige at navigere til via et tastatur eller ved hjælp af kompenserende teknologier eller programmer.
 

#3 Websitet skal være ’forståelig’

Dette krav handler primært om at gøre sidens indhold læselig. Her menes bl.a. at usædvanlige ord og forkortelser er forklaret og at der ved tekster, der kræver et læseniveau der er højere end 10. klasse, kan findes supplerende indhold/forklaring. 
 

#4 Websitet skal være ’robust’

Med robust menes, at websitets indhold skal være kompatibelt med nuværende og fremtidige brugeragenter – altså kompenserende og hjælpende teknologier.
 

#5 Websitet skal have en ’tilgængelighedserklæring’ 

Tilgængelighedserklæringen har til formål at redegøre for de elementer og områder på sitet, som ikke overholder kravene om tilgængelighed og skal samtidig informere brugeren om, hvor et alternativ til de utilgængelige informationer og funktioner kan findes. 
 

#6 Websitet skal have en ’feedback mekanisme’ 

I tilgængelighedserklæringen skal der desuden indgå en funktion, der gør det muligt for brugeren, at rapportere om indhold, funktioner og information som ikke er tilgængelige på websitet. 
 
(Kravene gælder kun offentlige institutioner)