Optimer dit website

Find dine fejl - og øg antallet af besøgende

Laver du fejl på dit website? Alle laver fejl - og det er heldigvis okay. Vi er til for at hjælpe, og har derfor samlet en række udbredte fejl, som ofte smutter når du opdaterer dit website. Læs med her, og se hvilke punkter du kan forbedre på dit website. 

Når du opretter nye sider, billeder og elementer på dit website findes der en lang række forhold, som er gode at tage højde for, så du øger sandsynligheden for en god placering på Google. Dog er det væsentligt at have for øje, at dit website aldrig kan optimeres til fulde, da der altid vil være noget som kan forbedres. Husk derfor på, at summen af alle dine aktiviteter på dit website, er med til at forbedre din placering blandt resultaterne på Google. 

Falder du igennem på de klassiske SEO-fejl?

For langsom sidehastighed

Google har angivet, at webstedshastighed er et af de signaler, der bruges af deres algoritme til at rangere sider. Sidehastighed er nemlig vigtig for en god brugeroplevelse af dit website. Sider med en lang indlæsningstid har derfor en tendens til en højere afvisningsprocent. En langsom sidehastighed betyder derfor, at søgemaskiner faktisk gennemgår færre sider på dit website, og dette kan have negativ indflydelse på din indeksering.

Dårlig mobiloptimering 

Som du med stor sandsynlighed nok er klar over, er mobilen en stor del af det daglige, digitale forbrugsmønster. Dette både til informationssøgning samt til indkøb - og dette både på mobil og tablets. Vi ved det, du ved det - Google ved det også. Derfor prioriterer Google de webshops og sites med den bedste mobiloptimering. 

Processen for din mobiloptimering omhandler generelt, at alle features, illustratrioner, billeder, videoer og tekst skal simplificeres for den mobile bruger. På den måde skaber du overblik, og dine besøgende er mere tilbøjelige til at vende tilbage til netop dit website. Er du ikke helt overbevist endnu? Læs mere om hvorfor mobiloptimering er vigtigt her

Manglende søgeordskombinationer

For at sikre, at dine produkter overhovedet kommer frem i søgeresultaterne, om end det er på desktop eller en mobilversion, er søgeordskombinationer centrale. 

Når du opbygger din webshop, og eksempelvis har en lang række kategorier og brands, er din kategoristruktur måden hvorpå dine besøgende navigerer på dit website. Det er altså vigtigt at have både kategorier og brands for øje, når du opretter nye sider, og især kombinationen af disse. Det skyldes, at når din målgruppe sidder derhjemme og søger efter et givent produkt, er det ikke nok, at du blot har en landingpage kun med dette produkt på dit website. Strukturen skal være specificeret, således at eventuelle egne subbrands og produktkategorier kombineres. På den måde kan du sikre, at dine produkter kommer højere op i søgeresultaterne. 

Keywords analyser

Når du påbegynder optimering af dit website, har ALT-tekst en stor betydning af din placering blandt søgeresultaterne på Google. Denne tekst skal baseres på de rette keywords, som netop din målgruppe søger på. 

Det er derfor vigtigt at se på, hvordan din målgruppe søger, hvilke ord de søger på, og hvilke mulige kombinationer som anvendes. Mange keywords er lette at identificere, men det er vigtigt at have forståelse for, hvilke varianter som din målgruppe søger, og samtidig vide, hvilken side de forventer at lande på, når de trykker sig ind på din webshop. Dette kan man via keywords analyser.

Mangelfulde produktbeskrivelser

Mangelfulde produktbeskrivelser er en af de mest klassiske fejltagelser under opbygning af et website. Men, desværre også en af de mest centrale fejl man kan lave. 

Når du beskriver dit produkt på din webshop, er det altså ikke nok at tilknytte få sætninger i beskrivelsen. Det er essentielt at uddybe, forklare og være detaljeret i dine produktbeskrivelser, så søgemaskinerne har mulighed for at vide, hvad det er du sælger. Hvis ikke, kan Google f.eks. have vanskeligheder med at sætte dit produkt i relation til forbrugernes søgning. Så hvis du vil øge chancerne for at komme højere op i søgeresultaterne, er gode produktbeskrivelser med de rette keywords et absolut must. 

International SEO

Sidder du med en webshop, der sælger på internationale markeder? Så læs videre her! 

Vi har lavet en International SEO checkliste til dig, som sælger til udenlandske markeder. 

Tryk videre for download