Sådan bygger du tillid ind i din webshop 10 råd til større tillid fra dine besøgende

For at forvandle dine potentielle kunder til reelle kunder kræver det, at de besøgende føler at de kan stole på din webshop. Det er derfor vigtigt at du overvejer og kontinuerligt arbejder med din webshops troværdighed.

Vi har samlet 10 ting du bør være opmærksom på, i arbejdet med at gøre din webshop troværdig og skabe tillid til dine kommende kunder.

10 ting, der gør din webshop troværdig

#1: Undgå stavefejl

Mange stavefejl kan give et indtryk af, at der er tale om en udenlandsk webshop, der er autooversat.

Vær derfor tydelig i din kommunikation og undgå stave- og slåfejl. Man kan hurtig se sig blind på en tekst man har arbejdet intens med. Få derfor gerne en kollega til at læse korrektur på dine tekster og/eller print teksten ud og læs den på papir.
 

#2: Husk storytelling

Det ligger helt naturligt i os mennesker at fortælle historier. Historier er med til at skabe stemninger og følelser. Storytelling bør derfor også bruges i arbejdet med at skabe tillid. Fortæl de besøgende hvem du er og hvad du står for. Hvad gør dit brand specielt? Formuler dig gerne kort og præcist.
 

#3: Et fejlfrit, overskueligt og godt design

I førstehåndsindtrykket ligger bl.a. at man tager sig godt ud og viser sig fra sin bedste side. Det samme gør sig gældende når vi snakker webdesign. Undgå døde links, forældede sider og sørg for at den vigtigste information aldrig er mere end max 3 klik væk.

I et godt design ligger også, at designet afspejler hvem du er. Måske vil du gerne udstråle kreativitet, seriøsitet, legende eller serviceminded?  
 

#4: Kontaktinfo skal tydelig fremgå

Hvis de besøgende ikke kan finde jeres kontaktinfo, giver det et indtryk af at I ikke vil i kontakt med jeres kunder eller muligvis ikke eksisterer. Det er ikke just med til at skabe tillid.

Det er derfor vigtigt at de besøgende ved hvordan de kan komme i kontakt med jer. Udover på kontakt-side, anbefales det også at adresse og tlf. nummer angives i websitets footer. 
 

#5: Bliv SSL-certificeret

Alle webshops der håndterer personlige oplysninger bør have et SSL-certifikat! SSL står for Secure Sockert Layer og er en krypteringsprotokol, der sikrer at det kun er afsender og modtager der kan læse informationen der sendes der imellem. Dermed bliver det langt sværere for cyberkriminelle at opsnappe informationerne.
 

#6: Få e-mærket

Alle e-mærket webshops er forpligtet til at overholde e-mærkets retningslinjer og er for nogen et mere kendt ’sikkerhedstegn’ sammenlignet med SSL certifikatet. Det kan derfor være en fordel også at få e-mærket. 

Du kan læse om retningslinjerne for e-mærket her.  
 

#7: Undgå stockfotos

Et billede siger mere end 1000 ord. Derfor er det vigtig at overveje brugen, motivet og kvaliteten af billeder og grafik på dit website.

Vi kender alle billederne med de kunstige smil og alt for perfekte hvide tænder. De berømte og berygtede stockfotos. Disse billederne har sjældent nogen personlighed og afspejler derfor ikke hvem der står bag webshoppen. Skab i stedet tillid ved at vise hvem DU er, gennem personlige fotos.
 

#8: Tjek Trustpilot

Mange tyer til sider som Trustpilot når de skal tjekke et websites troværdighed. Desværre florerer der på disse sider sommetider falske anmeldelser. Det kan derfor være en god ide at tjekke din Trustpilot side, så brugerne ikke får mistillid til dit site grundet falske anmeldelser.
 

#9: Lån lidt troværdighed

Vis gerne hvem dine samarbejdspartnere er og lad kunder fra kendte og troværdige brands fremgå på dit website, f.eks. via logoer og billeder.

På samme måde kan testimonials også være med til at skabe troværdighed og tillid til dit website.  
 

#10: Overhold lovgivningen

Det lyder som en selvfølge, men det kan til tider være udfordrende at holde sig opdateret omkring de nyeste regler og lovgivninger. Udover at det rent økonomisk kan koste dig dyrt, kan manglende overholdelse også påvirke de besøgendes tillid til din webshop i en negativ retning. Nedenfor finde du 6 blogindlæg, der opdaterer dig på de nyeste regler indenfor e-commerce.