tilbage
scroll ned

Sådan finder dine kunder nemt og hurtig det rigtige produkt 11. december 2017

Når du shopper efter tøj på nettet, tilbyder de fleste webshops søge- og filtreringsfunktioner, som hjælper dig med, at finde de produkter, der matcher dine ønsker. Det er et godt eksempel på, at vi som forbruger forventer, at blive serviceret i form af brugervenlige funktioner på webshoppen.

Du kan i dette blog indlæg læse om forskellige værktøjer, som hjælper dine brugere med at finde frem til det eller rette produkter.

Hvorfor skal jeg have en product finder?

Med CEM og CRM tangegangen i mente, giver denne ekstra service formentlig rigtig god mening.  

En 'Product Finder' gør det nemlig nemt for forbrugerne, at fjerne irrelevante produkter, ved at søge på bestemte egenskaber, prisklasser, farve og/eller lign. 

Det er enormt tidsbesparende for forbrugeren, der nu er fri for at scrolle flere hundrede produkter igennem. Det gør det samtidig nemmere, at sammenligne de forskellige produkter og synliggøre egenskaber, forbrugeren måske ikke troede produktet havde. En product finder kan dermed være med til, at gøre købsbeslutningen nemmere. 

Fordele ved en product finder:  

  • Tidsbesparende 
  • Fjerner irrelevante produkter 
  • Synliggøre produkternes egenskaber  
  • Bedre overblik over produkterne 
  • Mulighed for at sammenligne produkterne 
 

Ordbog

CEM = Customer Experience Management er forbrugernes feedback på oplevelsen med virksomheden. Det er i dag ikke nok, kun at fokusere på CRM. Med en CEM strategi vil du opnå viden om, hvad der tiltrækker og vinder forbrugerne samt hvordan du fastholder og gør forbrugeren loyal.  

CRM = Customer Relationship Management er en forretningsstrategi der bl.a. fokuserer på, at øge kundeloyaliteten, ved at kigge på relationen og argere derefter. CRM handler om forbrugerens værdi for virksomheden, hvor CEM er virksomhedens værdi for forbrugeren.  

Content = indhold. Content marketing handler om at producere relevant og værdifuldt indhold om sine produkter, der kan være med til at tiltrække forbrugerne.  

B2B = Business to business. Handel mellem to virksomheder.  

B2C = Business to consumer. Handel med virksomhed og forbruger/privatpersoner.  

Hvad er en ”product finder”?

Som navnet også antyder, er det en betegnelse for værktøjer, der hjælper kunden med at finde den eller de ønskede produkter på en nem og overskuelig måde.

Der findes forskellig former for opbygning af en ”product finders."

 

Guide:

Denne type product finder, guider dig til det rigtige produkt ved, at opstille en række spørgsmål og svar muligheder.
 
Moccamarster.com gør bl.a. brug af guide metoden ved først, at spørge om du leder efter ”kaffemaskiner” eller ”reservedele” til din kaffemaskine. Vælger du ”kaffemaskiner” skal du herefter tage stilling til, om du er på udkig efter en der skal brygge "1 kop" eller "flere kopper" og om det er til "kontoret" eller "catering." Vælger du flere kopper skal du yderligere vælge, om det er mere eller mindre end en halv kande. Herefter får du vist en række kaffemaskiner der passer til dit behov.
 
Det samme gør sig gældende ved DLF, der er leverandør af græssorter. For dem er det rigtig vigtigt først at vide, om græsset er til foder eller græsplæner, før de kan vise kunden de enkelte produkter. 
 

Navigering:

Modsat guide-metoden er du ved navigering, i højere grad overladt til dig selv. Det betyder, at der ikke er nogen spørgerne guide, men bare en lang liste over kategorier.
 
Sanistål, der hovedsaligt henvender sig til B2B markedet, anvender denne type product finders. Her skal du starte med, at vælge om det er "produkter" eller "servicer" du har brug for, hvorefter en bjælke med underkategorier dukker op. Vælger du "produkter" og derefter "VVS" når du videre til endnu en liste af underkategorier med alt fra "Ventiler" til "Armatur og tilbehør." Under hver enkelte af disse kategorier, finder du endnu en produktliste og sådan fortsætter det indtil du er indenunder "Håndvandsbatterier" og her kan se sortimentet af disse.
 
Ved denne type product finders, vil du ofte opleve, at du skal igennem mange klik, før du når det ønsket produkt og er derfor ikke altid hensigtsmæssig at anvende på B2C markedet. 

Filtrering:

De fleste kender denne produkt finder type fra webshops som asos.com, hm.com og elgiganten.dk der har et meget bredt og dybt sortiment. Men den er også populær i andre brancher, såsom vinleverandøren Kjær Sommerfeldt.

Fælles for dem er, at du ofte starter med at vælge en kategori, såsom "vin" og derefter en underkategori, fx "rødvin", hvorefter selve filtreringen på land, område, prisklasse, producent mv. kan finde sted.

Denne type product finder er især gode til webshops, med et meget stort produkt sortiment og hvor brugerne ofte har præferencer i større eller mindre grad.

 

Inspiration baseret:

En 4. mulighed for at hjælpe brugerne med, at finde det rigtige produkt, er gennem content på websitet. Momondo.dk gør det bl.a. via deres inspirations side, hvor de har et blogindlæg med ”16 af de bedste julemarkeder i verden.” 

Gennem billeder og tekst, hjælper de deres bruger til, at finde deres næste rejsedestination i juletiden. 

Fordelen ved denne type product finder er, at du har mulighed for, at skrive lidt længere og mere uddybende tekster om produkterne, hvilket kan være med til, at overbevise brugeren om et køb. 

Denne inspirations baseret type kan evt. supplere en af de andre typer, fx som en særskilt blog sektion. 

Hvilken ”product finder” skal jeg have?

Hvilken af de 4 typer ”product finders” der er den rigtige for dig og hvilke sorteringsmuligheder du skal have, kommer helt an på hvor bredt og dybt dit sortiment er og hvad du sælger.

Mange vælger ofte en kombi-løsning, hvor man fx starter med at navigere brugeren hen til det rigtige produkt, ved først at vælge kategori (fx dame) og derefter en underkategori (fx bukser), som tidligere beskrevet. Hvorefter man bliver mødt af et filtrerings værktøj, hvor du kan søge på mere specifikke ting.

Sæt dig ned og overvej, hvad du vil spørger den enkelt kunde om, hvis du personligt skulle anbefale kunden et produkt.

  • Hvilken produkttype?
  • Hvad skal den bruges til?
  • Hvad må den koste?
  • Specielle ønsker til design?
  • Mv.

Når du har fundet ud af hvilken type og hvilke kriterier brugeren kan søge på, skal du vurder hvordan den rent visuelt skal se ud. Skal product finder'en være i toppen af sitet eller i venstre side? Skal den være statisk eller følge med når du scroller og skal den vises hele tiden eller foldes ud?

Hvordan får jeg en "product finder" på mit website?

Hiv fat i os! 

Vi står altid klar til, at hjælpe dig med, at opsætte eller optimere din product finder, så det passer til dit og dine brugeres behov. 

Vi kommer selvfølgelig med gode råd, tips og tricks til hvordan, vi forener den helt rigtige product-finder type, med et lækker, brugervenligt og intuitivt design der passer til dit website. 

Gi' os et kald eller send os en mail - vi er altid klar til en uforpligtende dialog. 

Nyt projekt?
Skriv og lad os komme i gang!

Hvem er SMARTPAGE? Vi er specialister i e-handelsløsninger og integration

Anders Ebdrup
CEO / Solution Architect