tilbage
scroll ned

Sådan SEO-optimerer du i Dynamicweb af Cathrine Tavs d. 12 februar 2018

Får du ikke helt det antal besøgende du gerne vil? Eller de henvendelser du har brug for?

Ja, så skyldes det måske en dårlig placering i Googles søgeresultater.

Og da de fleste af os googler alt hvad der er værd at vide, kan det bestemt betale sig at SEO-optimere sit site.

Men din placering på Google kan heldigvis forbedres!

Læs her 6 brugbare tips til hvordan du SEO optimerer i Dynamicweb.

SEO optimering i Dynamicweb

Hvad er SEO-optimering

(Hvis du allerede har helt styr på hvad SEO er - så scroll videre til de 6 tips) 

'SEO' står for 'Search Engine Optimization - på dansk søgemaskineoptimering eller bare SEO-optimering.  

SEO er et udtryk for, hvor synligt dit website er i søgemaskinerne. Kort sagt handler SEO-optimering derfor om, at optimere websitet, så du opnår en top placering på side 1.

91,5 % af al den trafik Google dirigerer ud til de enkelte websites, kommer nemlig fra søgeresultaterne på side 1. Og ligger du ikke blandt de 10 første resultater, er chancen for at du bliver set endnu mindre...

SEO er gratis!

Jeg vil dog understrege, at SEO ikke har noget at gøre med de betalte annoncer, der nogle gange fylder de første 3 placeringer på Google. SEO er de organiske resultater.

Undersøgelser har endda vist, at mange brugere faktisk scroller ned forbi de betalte links og i stedet klikker på de organiske resultater. Så uanset om du opretter Google Adwords kampagner eller ej, bør du SEO-optimere dit site med et mål om at ligge i top 10 som organisk resultat.

#1: En fangende sidetitel

Sidetitlen er den øverste blå linje du ser, når du foretager en søgning på Google. Denne overskrift fortæller Google hvad din side omhandler og har derfor stor betydning for placeringen i søgeresultaterne.

En fangende titel - SEO

Sidetitlen bør derfor indeholde de vigtigste søgeord - altså de ord du gerne vil findes på. Det kan derfor være en fordel, at foretage en søgeordsanalyse inden du skriver sidetitel og metabeskrivelsen.

Titlen behøver ikke være den samme, som sidens egentlige overskrift. Husk at denne titel skal få brugerne til at klikke på netop dit link.

Sidetitlens længde afhænger af bogstavernes størrelse - forstået på den både, at Google kun kan vise 512 pixel af din sidetitel. Du kan evt. bruge værktøjet "snippet optimizer" til at se, hvor meget tekst der er plads til.

Sidetitlen opretter du ved at højreklikke på en side og vælge 'propeties /egenskaber'.

SEO Optimering i Dynamicweb

#2: Metabeskrivelse

Under sidetitlen og linket ser du 'metabeskrivelsen'. Her er det igen en god ide, at inddrage vigtige søgeord, men lad være med at lægge alt fokus på, at fylde så mange søgeord ind i den begrænsede tekst-mængde!

Arbejd i stedet med en god afslutning i form af en CTA (call to action), der opfordrer og giver brugerne lyst til at trykke på netop dit link.

Metabeskrivelsen må fylde ca. 155 tegn, men igen kan "Snippet optimizer" vise dig hvordan det kommer til at se ud i Google inden du trykker gem. Dynamicweb har dog også sit eget nedtællingssystem til det anbefalede maksimum af tegn.

Det er vigtigt at både sidetitel og metabeskrivelsen er unikke.

#3: Brug overskrifter i din tekster

Søgemaskinerne kigger også på dine overskrifter på selve siden.
Det er derfor en god ide at inddele, især teksttunge sider, i små afsnit med underoverskrifter. Det gør det ikke kun letlæseligt for brugeren, men er også et led i søgemaskineoptimeringen.

I Dynamicweb kan du lave dine tekster om til overskrifter, ved at markere dem og vælge den ønskede typografi fx Headline1, Headline 2 eller Headline 3.

Arbejd generelt med at gøre din side så overskuelig som muligt, både i forhold til overksrifter, afsnit og længde, så læseren ikke går død halvvejs igennem din side.

#4: Billeder

Anvender du billeder på din side, er det en god ide at give billedet et filnavn der understøtter indholdet – fx "smartpage-seooptimering.jpg".

Det gør det ikke bare nemmere for Google at aflæse hvad billedet forestiller, men gør det også nemmere for dig, at finde billedet i din billedbank ;)

Google kigger desuden også på den omkringliggende tekst, for at finde ud af hvad billedet viser. Det kan derfor være en fordel, at flette nogle af søgeordene ind i teksten omkring billedet, fx 'produktbillede' ind lige før eller efter dit produktbillede, i det omfang det giver meningen for læseren og sideopsætningen.

#5: Husk en Alt-tekst

Når du indsætter et billede, bør du også udfylde en Alt-tekst (alternativ tekst). Denne lille tekst hjælper ligeledes søgemaskinerobotterne til bedre at kunne forstå hvad billedet forestiller.

Der er ingen der tvinger dig til at skrive en Alt-tekst der reelt beskriver præcist hvad billedet viser. Så du kan lige så godt bruge feltet til at understøtte dine søgeord og dit indhold. Fx ved at skrive navnet på dit produkt eller titlen på dit blogindlæg.

Udfyld Alt-teksten ved at dobbeltklikke på billedet – du får nu "image propeties/ billede egenskaber" frem - der hvor du også kan indsætte og redigere billedet. Udfyld boksen med navnet "Alternativ tekst."

Husk en Alt-tekst i SEO optimering

#6: Lav en brugerdefineret URL

Du kan overveje at ændre i din URL, så den inddrager nogle af dine søgeord, hvis du finder dette nødvendigt. Men pas på ikke at lave url'en for lang.

Dette gøres ved at højreklikke på en side og vælge "propeties/egenskaber". Under metabeskrivelsen finder du URL-kassen, hvor du kan tilføje ord til din URL ud for "use in URL"

SEO optimering URL

Skriv til mennesker, ikke robotter!

Dengang søgemaskineoptimering var "the wild west" gjaldt det om at inkludere sine søgeord så mange gange som muligt i sine tekster – det gør det ikke i dag!

Så selvom det kan være en god ide at anvende dine søgeord i titel, metabeskrivelse, alt-tekst og indhold, skal det kun gøres i det omfang det giver mening og er let forståeligt. Altså som hvis du skrev en tekst-beskrivelse af dit produkt til en god kammerat. Her ville du heller ikke gøre overdrevet brug af produktnavnet. Han forstod det jo formentlig godt første gang ;)

Kort sagt skal alle dine tekster altså skrives til mennesker, det er dem der skal læse, forstå og klikke på dit link - robotterne skal bare finde dem.

 

Jeg håber du har fået mod på at arbejde med din ranking på Google!

Rigtig god arbejdslyst og SEO-optimering :)