tilbage
scroll ned

Skal din virksomhed investere i en app? af Cathrine Tavs d. 22 juni 2018

Med et app-markedet der forsat er i vækst, har du sikkert spurgt dig selv, om en app mon er noget for din virksomhed?

Hvornår er et responsivt website ikke længere nok?

App-markedet har oplevet en vækst på hele 22 % fra 2017 til 1. kvartal i 2018 og med over 2 millioner apps i App store har du sikkert spurgt dig selv, om en app mon er noget for din virksomhed? 

De fleste websiteejere har i dag forstået, at et responsivt design er et must, både når det kommer til SEO og brugervenlighed helt generelt.

Men hvornår er et responsivt website ikke længere nok? 

Det er for det første vigtigt at understrege, at det ene ikke nødvendigvis udelukker det andet, selvom løsningerne ved første øjekast kan minde meget om hinanden. Men et website og en app komplimenterer i mange tilfælde hinanden rigtig godt. 

Dette blogindlæg handler derfor ikke om, hvorvidt du skal vælge det ene frem for det andet, men kaster et lys over spørgsmålet ’skal vi investere i en app.’ 

God fornøjelse! 

App’s er for alle

At være en lille virksomhed eller B2B forretning, er bestemt ikke nogen grund til ikke at investere i udviklingen af en app.

Du behøver nemlig ikke være McDonald eller Jyske Bank for at udvikle en app, dine brugere vil have gavn af. 

En app kan også være gavnligt for den lokale frisør eller kaffebar, da kunder kan tjekke ledige tider, priser ovs. mens de sidder i toget eller står i køen i supermarkedet.

Disse 'små' virksomheder kan tage deres forretning til det næste niveau, hvad angår marketing og kundeservice, ved at tilbyde deres kunder en app. 

Forbedre brugerengagementet

Med en app kan du forbedre brugerengagementet på smartphonen. Ofte er brugerne nemlig mere tilbøjelig til, at handle gennem en app, frem for browseren på smartphonen. 

Generelt handler vi i stigende grad via vores smartphone, som vi alligevel medbringer over alt.

I USA er brugen af internet på mobilen allerede overskredet brugen af internet på laptop. En tendens der ser ud til, at brede sig globalt og understreger dermed behovet for en app.

Men!...du er én blandt mange

Med en forsat vækst i nye apps på app store, der i forvejen indeholder over 2 millioner apps, kan det være svært at skille sig ud og det kræver derfor hårdt arbejde at få sin app vist.

Derudover er det de færreste forbrugere der foretager informationssøgninger i Appstore. Her vil de fleste anvende den klassiske webbrowser på smartphonen, hvor det hovedsageligt er websites der kommer frem blandt søgeresultaterne.

Omvendt kan søgninger efter specifik funktionalitet i App store, bidrage til at tiltrække nye kunder, der pludselig får øjnene op for din service.

En ekstra kundeservice

En væsentlig fordel ved apps er muligheden for at anvende dem offline. Kunden er dermed ikke afhængig af et godt signal, men har altid informationerne lige ved hånden. 

Med en special designet app har du som virksomhed desuden mulighed for f.eks. at tilbyde kunderne lokationsbaseret tilbud, hurtig navigering og andre specifikke behov dine kunder måtte have. 

Vi bruger flittigt apps

Når du først har fået dine brugere til at installere appen, er der stor chance for de vil bruge den.

Den gennemsnitlige smartphoneejer bruger nemlig 3,5 timer om dagen på sin smartphone og 90 % af den tid anvendes på apps. 

Men desværre stopper 71 % af brugerne med jævnligt at åbne den nyinstalleret app efter bare 90 dage.

Overvej derfor hvilket behov din app dækker og hvordan du sikre brugeren fortsætter med at anvende app'en.

Fordele og ulemper ved app

Fordele

  • Kan tilgås offline
  • Dækker et specifikt behov
  • Mulighed for at tilbyde en ekstra kundeservice
  • Mulighed for at øge bruger engagementet

Ulemper

  • Kræver at brugeren finder og downloader app'en
  • Ved app opdateringer kræver det, at brugeren installerer den nye version
  • (Ofte) dyre end web

Overvejelser inden du investerer i en app

Der er måde mange argumenter for at investerer i en app og ligeledes for ikke at gøre det. 

Den første indikator på at du burde investere i en app, er ved et kig rundt på dine konkurrenter. Tilbyder disse allerede en app – der vel og mærket downloades og anvendes – er der en god grund til at du også burde gøre det. 

Overvej derudover hvilket behov hos forbrugerne du ønsker at dække og som ikke kan dækkes via et responsivt og mobil optimeret website. Der er ingen grund til at investere i en app som ingen gider bruge.