tilbage
scroll ned

SoMe er ikke en legeplads for markedsføring Forbrugerombudsmanden har talt – notifikationer på Facebook er nu også omfattet af spam-forbuddet.

Det har længe været kendt,

at du som virksomhed ikke uopfordret må sende e-mailmarkedsføring til forbrugerne uden forudgående samtykke. Nu har Forbrugerombudsmanden vurderet, at også notifikationer på Facebook er omfattet af markedsføringslovens forbud mod elektroniske henvendelser uden samtykke - også kaldet spam. 

Facebook notifikationer er omfattet af spamforbuddet

De sociale medier har længe givet virksomheder nye og nemme muligheder for at henvende sig direkte til forbrugerne. Men at det er nemt, er ikke det samme som at det er lovligt. Forbrugerne skal på forhånd give et klart samtykke til markedsføringsmæssig henvendelse, før virksomheder må henvende sig direkte til forbrugeren.

 

Inviter til side’-notifikationer vurderes som spam 

Funktionen ’inviter til side’ på Facebook giver en virksomheds-profil mulighed for, at sende notifikationer til andre Facebook-brugere, med ønsket om at de vil ’synes godt om’ virksomhedens Facebook-side. 

Disse notifikationer lagres til næste gang Facebook-brugeren logger på Facebook og er ikke omfattet af et forudgående samtykke som elektronisk post kræver.

Eftersom begrebet ’elektronisk post’ i markedsføringsloven er teknologineutralt og dermed skal fortolkes bredt, anses denne funktion af Forbrugerombudsmanden som værende omfattet af begrebet, hvorfor ’inviter til side’-notifikationerne er i strid med markedsføringsloven. 

 

Ulovligt at tagge private-profiler

Det kan for virksomheds-profiler være fristende at tagge private-profiler i opslag eller billeder, ved f.eks. lancering af nye produkter der ligner produkter, som den private-profil tidligere har reageret på. 

Det at ’tagge’ en privat-profil, vil på samme måde lagre en notifikation, hvorfor en sådan handling også er omfattet af forbuddet. 

 

Direkte kommunikation strider mod loven

Direkte kommunikation til brugerne via f.eks. Facebooks Messenger app er ligeledes omfattet af spamforbuddet, da forbrugeren ikke på forhånd har givet samtykke til henvendelsen. 

 

Synes godt om’ opfylder ikke kravene til samtykke 

Det at brugeren ’synes godt om’ din virksomheds-profil. opfylder i sig selv ikke kravene til samtykke forud for direkte henvendelser af elektronisk post. 

Det skyldes, at det af ’synes godt om’-knappen ikke fremgår, at brugerne også giver samtykke til at modtage markedsføring. 

Dette giver naturligvis nogle udfordringer eftersom ’synes godt om’-funktionen ikke på nuværende tidspunkt kan løse ’samtykke-kravene’. 

 

Anvend fortsat SoMe i din markedsføring

Det er vigtigt at slå fast, at det ikke er en hver brug af de sociale medier, der er omfattet af markedsføringslovens Spamforbud. Og at Forbrugerombudsmandens fortolkning af markedsføringsloven ikke betyder, at du ikke skal gøre brug af sociale medier i din markedsføring.

Brugen af sociale medier til at besvare henvendelser fra forbrugerne, som har specifikke eller generelle spørgsmål til virksomhedens produkter eller brand, er ifølge markedsføringsloven ikke ulovligt. Laver en privat-profil f.eks. et opslag på din Facebook-profil, kan du som virksomhed besvare denne henvendelse uden at det strider mod spamforbuddet. Godt nok modtager den private-profil en notifikation når virksomheden besvarer henvendelsen, men i dette tilfælde sker henvendelsen ikke med henblik på markedsføring og er i øvrigt ikke uanmodet.

Ved brugen af sociale medier såsom Facebook og Instagram i din markedsføring, skal du blot være opmærksom på, at henvendelser som notifikationer er elektroniske henvendelser og derfor kræver forudgående samtykke fra modtageren. Præcis på samme måde som hvis virksomheden sender traditionelle e-mails.