tilbage
scroll ned

Vælg det (helt) rigtige bureau 5. november 2018 af Michael Nørgaard

Er du i tvivl om, hvilket webbureau der passer bedst til din virksomhed og dit projekt? Hvilket du skal vælge?

 

Du kan ikke sammenligne pærer og bananer

Der findes i dag mange bureauer, og de kan være svære at stille overfor hinanden. Hvorfor? Fordi, nogle bureauer er specialiseret i ét fagområde, mens andre dækker en bred palette. Det kunne fx være: analyse, marketing, videoproduktion, design eller udvikling. Det kan derfor hurtigt ende med, at I sammenligner pærer og bananer.  

Men, hvilket bureau er så det rigtige? 

Det er der ikke noget entydigt svar på. Det afhænger af flere faktorer, som jeg herunder vil uddybe.

Men først vil jeg lige runde, hvorfor det er en god ide, at investere i en grundig udvælgelsesproces.  

Udvælgelsesprocessen - en del af projektet

Udvælgelsesprocessen bør, på sammen måde som alle andre digitale projekter, starte med en behovsafklaring, kravspecifikation og forventningsafklaring. Vores erfaring viser at de kunder, der har forholdt sig til disse punkter ved projektets begyndelse, også får den bedste proces, resultat og samarbejdspartner. En god udvælgelsesproces kan blive starten på et godt og langvarigt samarbejde.

Derudover er det også vigtigt, at du inden igangsættelsens af projektet har afsat den nødvendige interne tid til, at starte et større projekt op. Udvælg de medarbejdere der skal være "ejere af projektet" og fordel ansvaret internt. 

Jo bedre forberedt du er, jo bedre bliver processen og det endelige resultat også. 

#1: Hvad er jeres behov?

Inden I begynder at indkalde bureauer til at pitche bør I specificere, hvad det er I ønsker jeres nye website / webshop skal indeholde. Det er en vigtig del af processen, for det er her, I får defineret jeres behov og krav til løsningen.  

Det kan være en god ide at surfe lidt rundt og tjekke konkurrenternes sider ud. Måske kan I finde inspiration til jeres minimumskrav, for at kunne leve op til konkurrencen i markedet.  

Det er også her I finder ud af, om der er specifikke elementer bureauet skal have kendskab og erfaring med, hvilket er vigtig viden i jeres videre søgen. 

Når I har afklaret jeres behov, er I bedre rustet til at afsøge markedet for bureauer.

#2: Digitalt bureau vs. Udviklingshus – hvad passer til jeres behov?

Når I har jeres behov på plads er det tid til at overveje, hvilken eller hvilke samarbejdspartnere der kan opfylde jeres behov.  

Hvilke opgaver skal jeres samarbejdspartner(e) kunne løse? Hvilke ressourcer råder I selv over og hvilke skal I måske have hjælp til?

Digitale projekter har ofte mange ben. Fra forretningsudvikling til design og teknik. I bør derfor overveje, om opgaverne skal samles under ét bureau eller uddelegeres til flere. 

Et digitalt bureau kan løfte hele identiteten, hvorimod et udviklingshus løfter dele af den. Et udviklingshus arbejder primært på det tekniske niveau, hvorimod et digitalt bureau ofte også rådgiver, konceptudvikler og faciliterer udviklingsforløbet. 

Hvad der passer bedst til jer, afhænger af opgaven, jeres arbejdsgange, ressourcer og virksomhed.  

#3: Hvilke krav har I til bureauet og samarbejdet?

Nu er det tid til at overveje hvilke krav I har til bureauet og samarbejdet?

Er det et krav, at de har erfaring med selvbetjenings portaler, er fleksible, anvender en specifik form for projektledelse, eller noget helt 4. eller 5. 

Ved at udvælge de egenskaber I vægter højest, bliver det også nemmere at sortere de bureauer fra, der ikke opfylder disse krav.  

Jeg har opstillet 5 spørgsmål, der kan være med til at afklare jeres krav til bureauet: 

  1. Skal bureauet være specialiseret i én (eller flere) særlig teknologi/platform? 
  2. Skal bureauet have mange års erfaring eller erfaring inden for et bestemt område? 
  3. Hvilken form for projektstyring passer til jer? (agil, vandfaldsmetoden, eller?) 
  4. Hvilke værdier værdsætter I? Er det fx vigtigere at bureauet er effektivt og hurtig end fleksibel og tilpasningsdygtig? 
  5. Skal bureauet tilbyde en serviceordning efter lanceringen? 
 

Tip:
Vælg et bureau der tilbyder løbende support

Vælger I et bureau der ikke tilbyder løbende support efter lanceringen, kan det på den lange bane blive dyrt.

Opstår der udfordringer efter lanceringen, skal I tage stilling til hvilket bureau der skal løse fejlen.

Vælger I et andet bureau, end de der leverede løsningen, skal det nye bureau først sætte sig ind i løsningen, før de kan rette fejlen. Vælger I det samme bureau som løste opgaven, vil det ofte også være dyre end at tegne en serviceaftale.

Tip:
Drop outsourcingen og hold jer inden for landegrænserne

Det kan være fristende at vælge et bureau uden for Danmarks grænser, for at holde omkostninger nede og spare penge. Men udover at det er godt at støtte de danske virksomheder, er der også et par andre ting I skal være opmærksom på hvis I outsourcer projektet.  

  1. For det første, kan der opstå kommunikationsproblemer der gør, at løsningen ikke bliver som ønsket eller deadlines ikke overholdes.  
  2. Derudover kan forskelle i landenes kultur, sommetider ses på valget af billeder og designet generelt, samt måden at arbejde på.  
  3. Afstanden gør det også dyrere og mere tidskrævende at besøge bureauet og sommetider sværere at komme i kontakt med.  

Det afhænger selvfølgelig af hvilket land og hvilket bureau du vælger at outsource til og hvilken løsning der er tale om. Men erfaringer viser, at det at outsource ofte ikke er en billigere løsning.

 

#4: Referencer - Hvad siger deres kunder?

Efter at have defineret Jeres behov og krav til løsningen og samarbejdet, skulle I nu gerne have begrænset antallet af bureauer der er relevante og interessante for Jer.  

Herefter bør I derfor dykke lidt længere end og kigge på bureauernes cases, anmeldelser og testimonials. Disse fremgår ofte på bureauets website og sociale medier.  

Hvad siger kunderne om samarbejdet? Hvordan har bureauet løftet lignende opgaver? Hvad er jeres indtryk af bureauet? 

Mangler i yderligere afklaring, fx om arbejdsprocessen, serviceaftaler eller lign., så kontakt bureauet og tag en snak med dem. 

Udvælg herefter 1-3 bureauer, som I vil indkalde til at pitche. 

Hvis det herefter stadig er svært at vælge, så gå efter det bureau, hvor I oplever den bedste kemi og hvor bureauet oprigtigt er interesseret i jeres virksomhed og jeres opgave - og ikke bare jeres penge.  

Måske er SMARTPAGE det rigtige bureau?

SMARTPAGE er et webbureau, der arbejder med forretning, design og udvikling af e-handelsløsninger baseret på Dynamicweb.  

Vi har mange års erfaring i e-handelsløsninger til både B2C og B2B og er eksperter i selvbetjeningsportaler, medlemsløsninger og Dynamicweb samt PIM-systemer og integration.

Læs vores casestories.

Vi har erfaring med at justere løbende og at tage ny funktionalitet og teknologi i brug, så der hele tiden arbejdes på at skabe kvalitetstrafik og øget konvertering. For det er ved at forbedre performance, at I også øger brugeroplevelsen på jeres løsning.  

Vi sætter en ære i at udvikle den rigtige webløsning til vores kunder, og vi ved, at en god løsning kræver indsigt. Derfor vil vi gerne inviterer Jer på en kop kaffe, så vi kan få en forståelse for Jeres forretning, målgruppe, krav og behov.  

Læs mere om hvem vi er og hvordan vi arbejder.  

Skal vi drikke en kop kaffe? og tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig til, at nå dine forretningsmål?

Michael Nørgaard
Customer Success Manager