Skab mersalg med de rigtige produktanbefalinger i din webshop

Webinar

Den 12. januar kl. 13.00 afholder vi i samarbejde med DI Handel og Relewise et webinar der fortæller mere om, hvordan du skaber mersalg med de rigtige produktanbefalinger i din webshop.

Hør fra Cathrine Tavs Andersen, UX Designer hos Smartpage, Brian Holmgård Kristensen, CEO og Stifter af Relewise, Kim Bruno-Lindby, Chefkonsulent hos DI Handel og Tevin Lav, Fagleder hos DI Handel.

Vil du skabe bedre brugeroplevelser og samtidig hæve ordrestørrelsen i din webshop?

Du behøver ikke udføre grundige markedsanalyser og user tests, for at finde ud af at kunder er mere villige til at købe fra butikker, der yder god rådgivning og hjælp til at finde det produkt kunden ønsker. Derfor kommer det nok heller ikke som en overraskelse, at kunder ofte søger tilbage til de webshops der giver dem den bedste ’hjælp’, og en god brugeroplevelse. I en undersøgelse fra Accenture ses det, at hele 91 % af brugere der shopper online, er mere tilbøjelige til at vende tilbage og shoppe i webshops der genkender, husker og giver dem relevante produktanbefalinger. Der er derfor god grund til at komme i gang med produkt og content recommendations.

I dag anvender langt de fleste webshops da også en eller anden form for produktanbefalingsmotor. Og er de sat rigtigt op, kan det være med til at forbedre både CTR og konverteringsrate. Men det er dog langt fra alle…

I blogindlægget her, vil jeg give en kort introduktion til emnet, som vi folder ud, på vores webinar ’Skab mersalg med de rigtige produktanbefalinger i din webshop’, vi afholder i samarbejde med Dansk Industri og Relewise.

Hvad er en anbefalingsmotor?

En anbefalingsmotor er kort sagt et informationsfiltreringsværktøj, der bruger algoritmer og data til at anbefale de mest relevante emner (fx content eller produkter) til en bestemt bruger i en given sammenhæng. Den anvender ofte en form for artificial intelligence til at genere personaliseret anbefalinger og ofte med det formål at få kunden til at lægge (flere) produkter i kurven.

Ved at vise personaliserede anbefalinger, hjælper det brugeren til at undgå informations overload, hvorfor det også er vigtigt at anbefalingerne er relevante og ikke udelukkende basseret på hvad der oftest købes.

”We believe that statistical relevance is practically useless, when it comes to delivering the best recommendations for a great user experience” – Relewise (Recommendation engine)

Bare fordi den røde kjole er det produkt der sælger bedst, betyder det ikke, at produktet er relevant for brugeren der kigger på jeans. Sådanne produktanbefalinger er ligegyldige og vil ikke være med til at skabe bedre brugeroplevelser. Tværtimod.

Eller som eksemplet her, hvor en bruger søger efter et nyt TV og under tilbehør får vist en Nordisk Fjer Konturpude. Det er værdifuld plads, der bruges på noget irrelevant.

Værdifuld plads, der bruges på noget irrelevant

Vi mennesker er af natur utålmodige og ønsker alt skal være så let som muligt. Det er vigtigt at have i mente, når vi ønsker at designe bedre brugeroplevelser.

I følge Nielsen Norman Group (a leader in the user experience field) er et product/content der er udvalgt specielt til dig, altid at foretrække over generiske emner. Så når du designer dine anbefalingsmotorer, så design den med omhug. Det kan være enormt værdifuldt, hvis det gøres rigtig.

’A peice of content clearly picked for you, is always preferred over a generic item’ (Nielson Norman Group)

Skab bedre brugeroplevelser med de rette anbefalinger

Ved at vise de rigtige anbefalinger kan du fastholde brugeren, øge (mer)salget og samtidig skabe bedre brugeroplevelser og på sigt mere loyale kunder.

På webinaret, vil du få vidne om hvordan din virksomhed kan drage fordel af en anbefalingsmotor, og hvad du skal lægge vægt på i opsætningen og designet af produkt- og indholdsanbefalinger.

Mens Brian Holmgaard Kristensen fra Relewise vil fortælle om deres nye og anderledes anbefalingsmotor, vil jeg komme ind på hvordan du mere konkret kan skabe bedre brugeroplevevlser ved brug af anbefalinger.

Det handler bl.a. om:

  • Prioriter individuelle anbefalinger
  • Overvej placeringen
  • Fortæl om kilden
  • Lad dem finjustere anbefalingerne  

I webinaret vil vi komme ind på:

  • Hvorfor og hvordan anbefalinger kan skabe bedre brugeroplevelser
  • Hvordan produkt- og indholdsanbefalinger kan være med til at øge salget
  • Inspiration til arbejdet og designet af anbefalinger
  • Indsigt i en helt ny – og anderledes - anbefalingsmotor
  • Konkrete eksempler fra bl.a. Søstrene Grene

Praktisk info

Webinaret blev afholdt den 12. januar klokken 13:00-14:00 og var gratis for alle!

Eksperterne

Cathrine Tavs Andersen, UX-designer, SMARTPAGE A/S

Som UX-designer i Smartpage A/S arbejder jeg altid ud fra et brugercentreret synspunkt og har fokus på brugernes oplevelser og behov. Jeg har den tilgang, at hvis mit arbejde er usynligt for brugerne, er det gjort rigtigt. Derfor basere jeg mine løsninger på brugerindsigter og ikke mavefornemmelser.

 

Brian Holmgård Kristensen, CEO & Founder, RELEWISE

Kæmpe e-handelsnørd, som har været med siden 2001. Som teknisk spydspids på en lang række større e-handelsprojekter, har mit fokus altid været på at skabe en god løsning, i høj kvalitet, med max fart på hastigheden, og med gode og stabile snitflader mellem systemerne - og ikke mindst leveret løsninger, som møder slutbrugerens og forretningens krav. Den erfaring har jeg, sammen med mine medstiftere, brugt på at skabe Relewise, som er en ny anbefalingsmotor, udviklet gennem de sidste 3 år, som jeg elsker at fortælle meget mere om.

 

Kim Bruno-Lindby, Chefkonsulent, DI HANDEL


Kim arbejder primært med e-handel og ny teknologi, som kan understøtte fremtidens handel på tværs af B2B, B2G og B2C.

 

Tevin Lac, Fagleder, DI Handel

Tevin Lac har i de seneste tre år arbejdet med projektet E-eksport via Online Markedspladser. Han er derudover Head of E-commerce i DI.