International SEO checkliste

Ekspander din forretning globalt

Optimer dit websted med international SEO

International SEO er processen med at optimere dit websted og dit indhold, så søgemaskinerne let kan identificere, hvilke lande eller sprog du målretter din forretning imod. 

International SEO er væsentlig, hvis du ønsker at ekspandere globalt. 

Vi tager dig med gennem de områder, som vi mener skal være på plads, inden du kan påbegynde din internationale SEO-rejse, for at optimere din performance. 

Læs listen her og/eller download den til senere via linket 

Checklisten opdeles i:


  # 1    Hvilke forhold du skal tage højde for under forarbejdet


  # 2    Hvilke tekniske specifikationer der er væsentlige


  # 3    Hvilke forhold der bør undersøges


  # 4    Hvordan du optimerer og implementerer din SEO


  # 5    Hvordan du validerer din SEO 

Forarbejdet...

  • Prioritér dine markeder. Start i Google Analytics, hvor både lande og konverteringer er synlige. 
     
  • Inkludér din salgsafdeling, da de er i kontakt og dialog med kunderne. Hvilke muligheder ser salgsafdelingen?
     
  • Overvej konkurrenterne. Der er stor forskel på din konkurrence på markedet og din konkurrence mod søgemaskinerne. Søgemaskinerne kan medbringe konkurrenter, du normalvis ikke konkurrerer imod.
     
  • Undersøg Keyword Difficulty for dine søgeord. Hvilke domæner rangerer højt på søgeordene?
     
  • Verificér markederne med Google Market Finder. Her undersøges søgevolumen, konkurrence, net income og klik-priser på Google Ads, hvilket genereres ud fra dine produkter på din hjemmeside.
     
  • Fastlæg et nyt marked. Kontroller nu om der er nok organisk søgetrafik til at kompensere for din investering.
    • Lav en ROI beregning. Eksempelvis her
       
  • Køb ccTLDs (ex. www.examplesite.es) hvis omkostningerne overstiger det internationale trafikpotentiale. Så er du sikret dit domæne, når projektet senere hen startes. 

Det tekniske...

  • Identificér, om du målretter efter sprog eller land. Er geografi en faktor, som har indflydelse på dit websites performance?
     
  • Hvis ja - Er der nok trafik og konverteringer til at målrette mod hvert land?
     
  • Benyt ikke parametre til din internationale webstruktur (ex... hI=en-GB...). De kan ikke indekseres og forstås af søgemaskinerne.
     
  • Fastlæg en URL-struktur ud fra din forretningsstrategi
    • Det anbefales ikke at anvende et subdomæne med gTLDs (generisk topdomaine ex. www.examplesite.museum), da det er svært at opbygge domæne autoritet.
    • For at skabe mere troværdighed, kan ccTLD (ex. www.examplesite.es) med specifik landekode benyttes. Dog kræver ccTLD ressourcer og kapital til opbyggelse af domæneautoritet.
    • Eller benyt Subdirectory (ex. www.examplesite.com/blog) da det er skalerbart og beholder al SEO på domænet.
       
  • Tag højde for, at Google ikke understøtter regioner. Man kan f.eks. ikke benytte www.examplesite.eu

Undersøg...

  • Optimer UX og design. Benyt elementer og ikoner som forbrugeren kender til, f.eks. en globus eller et flag, for at tydeliggøre hvilket marked/sprog de befinder sig på.
     
  • Vær konsekvent. Indholdet på de forskellige markeder skal stemme overens med hinanden.
     
  • Tiltræk det rigtige publikum. Sørg for at den danske forbruger sendes til det danske website, også selvom han befinder sig udenfor Danmark.
     
  • Benyt VPN til at se, hvor du ligger i søgeresultaterne eller download SEOminiom chromudvidelse til at søge fra enhver lokation og ethvert sprog. 

Optimer og implementer...

  • Brug kommunikationsvejen Google Search Console og international targeting til at registrere og målrette dit domæne. 
     
  • Undgå automatisk IP redirects. Foreslå i stedet den relevante sprogversion, for at forbedre brugeroplevelsen, skabe mere trafik og få en lavere bouncerate.
     
  • Angiv en international målsætning i meta og HTML.
     
  • Opsæt Hreflang. Forklar Google, hvilket land du gerne vil ramme med hvilket indhold. I Google Search Console kan du validere Hreflang-værdier.
     
  • Brug X-Default til "ikke-eksisterende" internationale versioner. 

Validér...

  • Forstå målgruppen og kulturen. Det er kritisk at forstå din målgruppes præferencer på alle markeder. 
     
  • Udfør specifikke søgeordsanalyser pr. marked med "native speakers".
     
  • Undgå at efterlade kritiske områder af dit indhold uden lokalisering.
     
  • Vær opmærksom på forskellen i UX og efterspørgslen på de forskellige markeder.
     
  • Tag højde for sæson.
     
  • Betalingsmetoder, valuta, størrelser, afstande mm. skal være i orden. I Tyskland foretrækker de f.eks. at betale med DIRECTebanking, mens størstedelen i Frankrig betaler med Cartes Bancaires. Derfor skal brugeren have de relevante valgmuligheder - det øger muligheden for et salg.